Krabička cigaret by mohla být dražší, senátoři budou jednat o zvýšení spotřební daně
Krabička cigaret by mohla být od příštího roku o dvě koruny dražší. A v roce 2014 znovu o stejnou částku. O zvýšení spotřební daně budou jednat senátoři.
Osud novely je ale zatím v Senátu nejasný. Hospodářský výbor normu nepodpořil, neodmítl a ani nedoporučil žádné její úpravy.
Podle ministra financí Miroslava Kalouska z TOP 09 by ale změna přinesla do státního rozpočtu jen v příštím roce navíc miliardu a 400 milionů korun. O rok později by to bylo ještě o něco víc.
„Nepřesvědčujme se tady o tom, že kouření je pro veřejné rozpočty státu ztrátové. Je bohužel vysoce ziskové z hlediska bilance veřejných rozpočtů, pro stát je bohužel mimořádně výhodné,“ říká Kalousek.
Kouření je podle ministra financí Kalouska pro stát vysoce ziskové z hlediska bilance veřejných rozpočtů
Podle Evy Králíkové z Centra závislosti na tabáku je ale zdražení cigaret stále nedostatečné:
„My bychom měli ty cigarety zdražit třeba o stovku. To není normální zboží. Každý den tady zemře 50 lidí z důsledku tabáku a nás to vůbec nezajímá a vůbec nás nenapadne, že bychom měli cigaretami zacházet jako s nějakým nebezpečným výrobkem.“
Podle Alexandry Kmeťové z Centra pro závislé na tabáku zdražení neodráží ani inflaci: „Proto si myslím, že není dostatečné.“
Cena by se podle ní musela zdražit několikanásobně. „Zdražení o několik pár korun se nedá nazvat efektivním preventivním opatřením,“ říká Kmeťová.
O tom, jaký má vliv zdražení cigaret na kuřáky, mluvila v Ozvěnách dne Radiožurnálu Alexandra Kmeťová z Centra pro závislé na tabáku
Nepatrné zvýšení ceny za cigarety není rozhodující podle Kmeťové pro dospělé. Cena je důležitá pro adolescenty. „Právě adolescenti ve věku 13 až 15 let začínají kouřit stále více. Právě pro ně by to byla účinná prevence.“
Senátoři projednají také návrh zákona, který zakazuje reklamu hlasitější než je program před a po ní. Lidé si na hlasitou reklamu často stěžují. Vznikla už i petice, která má teď přes 13 tisíc podpisů.
„Drtivá většina diváků mně píše, že stejně to přepnou na jiný kanál anebo si to ztiší. Takže ono je to pro televize nebo spíše pro inzerenty kontraproduktivní. Pokud to bude ve stejné hlasitosti jako filmy, tak se stane to, že to divák nebude přepínat a nebude to ztišovat,“ říká autor petice Petr Krajča.