Kondice Boeingu překvapila i experty, společnost hlásí vysoké tržby i zisk
Vyšší tržby i vyšší zisk z akcií. Společnost Boeing dnes představila své výsledky za třetí čtvrtletí letošního roku. Jeden z největších výrobců letadel předčil očekávání analytiků. V řeči čísel o víc než miliardu amerických dolarů.
Tržby Boeingu dosáhly skoro 26 miliard dolarů, zisk na jednu akcii byl o víc než 30 centů vyšší. K pozitivním číslům přispěl zejména fakt, že se společnosti podařilo předat více letadel, než měla původně v plánu.
Výrobci totiž dostanou většinu peněz za letadlo, až když ho předají novému majiteli. A stejně našlápnuto má Boeing i dál. V současnosti má zakázky za více než 426 miliard dolarů na 5700 letadel.
Dreamliner versus A380
Největším konkurentem Boeingu je evropský Airbus s největším dopravním letounem světa, A380. Boeing zase vsadil na typ 787 - Dreamliner. Podle leteckého publicisty Martina Velka, který se Radiožurnálu vyjádřil e-mailem, Airbus A380 předběhl dobu tak, až mu to uškodilo - nemá totiž tolik zakázek, kolik by společnost potřebovala pro rentabilitu výroby.
Navíc výrobce uvažuje i o zdokonalení - třeba prodloužení trupu letounu. Jenže taková investice nebude malá a tváří v tvář pádu cen ropy a tedy i leteckého petroleje zhruba na polovinu ceny, si ji vedení společnosti zatím rozmýšlí.
Dreamliner přináší společnosti Boeing problémy, a to hlavně finanční. Pro společnost je to pořád ztrátový stroj. „Teď odreportovali čísla ohledně tohoto letadla, která ukazují, že už v příštím kvartále by se mohli dostat do zelených čísel,“ upozornil analytik společnosti Cyrrus, Tomáš Menčík.
„Aktuálně náklady na výrobu tohoto letadla vzrostly v uvozovkách pouze o půl miliardy dolarů, což je nejnižší růst nákladů v historii tohoto typu letadla.“
I největším hráčům roste konkurence
Konkurence mezi společnostmi Boeing a Airbus je zásadní. Jsou to dva největší hráči na světovém trhu a snaží se nenechat žádnou ze svých kategorií dopravních letadel nepokrytou a tedy volnou pro konkurenci.
Nicméně i jim rivalita roste, alespoň co se týká malých letadel. Třeba kanadský Bombardier nebo ruský Suchoj a čínské typy, které jsou na tom zatím alespoň z hlediska technické úrovně, mezinárodní certifikace a exportu nejhůř, mají ale naopak největší domácí odbytiště.