Kdysi oblíbený kanadský výrobce telefonů BlackBerry bojuje o přežití

Průkopník chytrých telefonů BlackBerry zaspal vývoj na mobilním trhu a nyní bojuje o přežití. Akcie firmy se během pár let propadly o více než 90 procent na současných 10 dolarů za kus. Kdysi oblíbená značka by se ráda vrátila na výsluní. Společnost prošla rozsáhlým propouštěním, výměnou vedení a začala spolupracovat s firmou Foxconn. Podle odborníků ale náskok konkurentů bude těžko dohánět.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Představení nových telefonů BlackBerry

Představení nových telefonů BlackBerry | Foto: Oficiální Facebook BlackBerry

Společnost BlackBerry, která se původně nazývala Research In Motion, se před sedmi lety stala průkopníkem chytrých telefonů a její přístroje měli v oblibě zejména manažeři. Nyní však BlackBerry na trhu výrazně zaostává za přístroji iPhone od americké společnosti Apple a za dalšími mobilními zařízeními, která využívají operační systém Android firmy Google.

Její podíl na celosvětovém trhu se proto nyní pohybuje v řádech jednotek procent. „Obecně ale nepřesahuje nikde pět procent, globálně jsou to čísla spíše pod tři procenta a Blackberry je na tom podobně jako Windows phone od microsoft,“ vypočítává redaktor serveru Connect.cz Jan Sedlák a doplňuje:

„Kdyby BlackBerry uvolnilo BlackBerry messenger, což je komunikační nástroj podobný Whatsapp, Imessage a tak dále, tak by trh mohl vypadat úplně jinak. Blackberry zaspalo na mnoha frontách.“

Přehrát

00:00 / 00:00

O krizi firmy BlackBerry informoval redaktor Jan Strouhal

Jenže BlackBerry zasáhly i další problémy. V roce 2010 začaly zejména státy Blízkého východu zakazovat využívání Blackberry pro účely psaní emailů, jelikož komunikace přes emailový klient této značky byla velmi dobře šifrovaná. U mnoho vlád tak vznikaly obavy, že telefon může dobře posloužit špionům nebo teroristům.

Hlavním problémem však bylo, že firma zaspala vývoj na trhu, čehož si začali všímat i investoři. Akcie firmy od roku 2008, kdy jejich hodnota vyšplhala až na 148 dolarů za kus, klesly na současných deset dolarů. Tržní hodnota BlackBerry se tak propadla ze zhruba 83 miliard dolarů jen na něco málo přes 5 miliard dolarů.

„Akcie BlackBerry propadly téměř o 90 procent ze svého vrcholu, zatímco akcie Apple za dané období vzrostly více než padesátinásobně. Investoři nedůvěřují BlackBerry, protože společnost negeneruje zisky. To je klíčový faktor, na který se investoři dívají,“ říká Michal Valentík z ČP Invest.

Cesta zpět na vrchol bude velmi těžká

Firma na konci minulého roku oznámila ztrátu za třetí čtvrtletí ve výši téměř 4,5 miliardy dolarů. Teď se ale chce ze svízelné situace dostat, a proto se rozhodla k razantním změnám. Změnila vedení, dohodla se na spolupráci s tchajwanskou společností Foxconn a oznámila propuštění čtyř a půl tisíce zaměstnanců, tedy zhruba 40 procent své celkové pracovní síly.

Desetinový podíl v ní pak získala společnost Fairfax. „Fairfax není společnost, která se pohybuje v technologickém sektoru. Jejím primárním byznysem je pojišťovnictví. Z tohoto pohledu tato společnost pouze dává finanční injekci, ale nepřináší žádnou technologickou novinku,“ vysvětluje Valentík.

Podle něj ale BlackBerry bude mít cestu zpět mezi top prodejce mobilních telefonů těžkou, s čímž souhlasí i další odborníci.

„Blackberry dost možná jednou ani nemusí být výrobce telefonů nebo to bude mít jen jako jakýsi doplněk. Firma vlastní hromadu patentů a softwarů na správu mobilních zařízením, na bezpečnou komunikaci. Používají jej vlády a podobně,“ připomíná Jan Sedlák.

Osud ostružiny, což je český překlad slova BlackBerry, tak stále zůstává otevřený.

kap, Jan Strouhal Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme