Česko nestihne trest za smlouvu na výběr mýta. Evropská komise řízení po dvou letech zastavila
Evropská komise zastavila řízení pro porušení evropského práva, které proti Česku vedla kvůli prodloužení mýtné smlouvy s firmou Kapsch z roku 2016. Podle mluvčí ministerstva dopravy Lenky Rezkové komise vůči Česku v této kauze nevyvodila žádné důsledky. Zastavení řízení potvrzují údaje v databázi Evropské komise. Ministerstvo tehdy prodloužilo s rakouskou firmou smlouvu o další tři roky bez veřejné soutěže.
Stížnost na postup státu podala společnost SkyToll, která se na konci letošního roku stane novým provozovatelem mýta.
Evropská komise vedla řízení s Českem od února 2017 a státu vyčítala, že nového provozovatele mýtného systému nevybíral v rámci veřejného výběrového řízení, a místo toho prodloužil smlouvu s původním dodavatelem.
Antimonopolní úřad zamítl stížnost Kapsche kvůli uzavření smlouvy na mýtné. Ministerstvo postupovalo správně
Číst článek
Ministerstvo dopravy tehdy podepsalo dodatek, který prodlužoval smlouvu, netradičně v neděli. Úřad nestihl najít pokračovatele provozu v řádném výběrovém řízení. Ministerstvo svůj postup hájilo tím, že potřebovalo dostatek času pro realizaci řádné otevřené soutěže a následné převzetí mýtného systému novým provozovatelem.
Tento postup se ovšem nelíbil slovenskému výběrčímu mýta, společnosti SkyToll, která se o provoz mýta v Česku také ucházela. Firma podala stížnost k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a následně i Evropské komisi. ÚOHS tehdy udělil státu pokutu milion korun.
Zakázku na nového provozovatele dokončilo ministerstvo loni, vítězem se stalo konsorcium CzechToll/SkyToll, které uspělo s nabídkou 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz. Na konci letošního roku tak vystřídá Kapsch, který mýto v Česku spravoval od roku 2007.
V roce 2018 zaplatily kamiony v Česku na mýtu rekordních 10,8 miliardy korun, což je meziročně téměř o čtyři procenta více. Za 12 let fungování mýtného systému tak stát na mýtném vybral více než 98,7 miliardy korun.