Ekonomické informace 19. 4. 2005
Na brněnském výstavišti dnes začínají Stavební veletrhy. Představí se na nich kolem 1500 vystavovatelů z 22 zemí a pořadatelé očekávají i rekordní počet návštěvníků. Kromě novinek a trendů ve stavebnictví je připravena také řada odborných přednášek a konferencí.
Stavební veletrhy podle manažerky Jany Ostré otevře Fórum investičních příležitostí, na kterém kraje a města představí své nabídky pro investory.
Akcie na pražské burze citelně ztrácely. Hlavní index PX 50 si pohoršil o necelá 2 procenta na 1164 bodu. Unipetrol oslabil o 5 procent na 154 koruny, Zentiva spadla o 4 procenta na 871korun, Komerční banka šla dolů o tři procenta a oslabil také ČEZ. Česká měna oslabila o deset haléřů na 30,20 Kč za euro.
Trasa A pražského metra by měla být v budoucnu prodloužena ze současné konečné stanice Dejvická přes Motol až na ruzyňské letiště. Dohodli se na tom zástupci města se starosty městských částí v západní části metropole. Podle primátora hlavního města Pavla Béma by trasa mohla být hotova v roce 2014. Náklady jsou obrovské.
České aerolinie kvůli vysokým cenám ropy zvýšily palivový příplatek k cenám letenek. Připojily se tak k Air France, KLM, British Airways, Lufthanse a dalším společnostem, které totéž učinily už minulý týden.
Společnost Mittal Steel ukončila jednání o privatizaci největšího polského výrobce ocelových plechů, firmy Huta Czestochowa. Pokud polská vláda bude souhlasit, může Mittal Steel ještě tento měsíc podepsat privatizační smlouvy. Do skupiny Mittal Steel, která se zřejmě brzy stane největší ocelářskou firmou na světě, patří mimo jiné bývalá Nová huť v Ostravě a čtyři ocelárny na jihu Polska.
Sklady českých zemědělců jsou po loňské nadúrodě plné obilí a nikdo neví, co s ním. Ministerstvu zemědělství se podařilo prosadit v Evropské unii speciální tendr na prodej obilí do zemí třetího světa, kterého se smí zúčastnit jen vybrané vnitrozemské státy, které mají příliš daleko do námořních přístavů a jsou tím konkurenčně znevýhodněny. Podle zemědělského analytika Petra Havla to ale stačit nebude.
O problémech se sklady plnými obilí budeme podrobněji mluvit v ekonomickém magazínu.