Česku a dalším sedmi zemím hrozí postih od Evropské komise kvůli aféře Dieselgate
Evropská komise zahájila právní kroky vůči sedmi členským zemím Evropské unie včetně České republiky a Německa. Vadí jí nedostatečná opatření proti porušování pravidel pro emise automobilů.
„Evropská komise se rozhodla zakročit proti České republice, Německu, Řecku, Litvě, Lucembursku, Španělsku a Spojenému království, neboť nedodržují pravidla EU o schvalování typu vozidel," stojí v tiskové zprávě komise. Členské státy mají nyní dva měsíce na to, aby na předložené argumenty zareagovaly.
Evropská komise uvedla, že Německo, Lucembursko, Španělsko a Velká Británie nepotrestaly podle platných předpisů automobilku Volkswagen, přestože používala nezákonný software umožňující manipulace s měřením emisí.
Jourová: Některé volkswageny nesplňují emisní standardy ani po opravě
Číst článek
České republice, Litvě a Řecku komise vyčítá, že nezavedly do svého právního systému žádné sankce, které by výrobce odradily od porušování emisních pravidel.
Komise navíc tvrdí, že Německo a Británie porušily právo, neboť jí odmítly předložit veškeré technické informace, které shromáždily při zkoumání potenciálních nesrovnalostí u emisí oxidů dusíků z automobilů společnosti Volkswagen i dalších výrobců na jejich území.
Aféra se týká také 1,2 milionu automobilů Škoda
„Dodržování práva je v první řadě povinností výrobců automobilů. Vnitrostátní orgány v celé EU však musejí zajistit, aby výrobci automobilů vedené předpisy skutečně dodržovali," uvedla komisařka Elžbieta Bieńkowská. Ta je zodpovědná za vnitřní trh, průmysl a podnikání. Pro budoucnost předložila komise návrhy na zavedení většího evropského dohledu.
Evropská komise tímto způsobem reaguje na emisní skandál automobilky Volkswagen známý jako Dieselgate. Automobilka do vozů s dieselovými motory instalovala software, který umožnil projít měřením emisí, i když je auta ve skutečnosti nesplňovala.
Volkswagen loni v září přiznal, že software instaloval po celém světě do zhruba 11 milionů naftových aut. Aféra se týká i zhruba 1,2 milionu vozidel Škoda Auto.