Česko chce prověřit státní pomoc pro Opel
Česko vystoupilo na ochranu svého automobilového průmyslu a žádá prošetření státní pomoci pro německou automobilku Opel. Ministr průmyslu a obchodu Vladimír Tošovský žádá o prověření miliardové podpory v dopise Evropskou komisi. Napsal to deník E15.
Německo chce vstup nového majitele do Opelu konsorcia Magna a ruské Sberbank podpořit státními zárukami za úvěry do výše 4,5 miliardy eur. S tím Česko nesouhlasí. Společnost totiž plánuje vyvážet levná auta na ruský trh, kde by dotované vozy přímo konkurovaly české Škodě Auto.
Ministr Tošovský adresoval dopis komisaři pro průmysl a podnikání Günteru Verheugenovi a komisařce pro hospodářskou soutěž Neelii Kroesové. Žádá v něm komisi o posouzení, jestli překlenovací pomoc německé vlády není v rozporu s pravidly vnitřního trhu a hospodářské soutěže.
O státní podpoře pro automobilku Opel mluvil na Rádiu Česko náměstek ministra průmyslu a obchodu Martin Tlapa.
"Neříkáme, že německá vláda porušuje podmínky, ale chceme, aby byznys plán, který je podporovaný německou vládou, byl skutečně posouzen z hlediska pravidel hospodářské soutěže," vysvětluje náměstek ministra průmyslu a obchodu Martin Tlapa.
"Pokud by překlenovací úvěr byl státem dotovaný a byl výhodnější než standardy, za které půjčuje Evropská investiční banka, tak by se podle našeho soudu jednalo o porušení pravidel hospodářské soutěže, protože přístup k úvěrům by měl být stejný ve všech členských státech," dodává Tlapa.
Škoda se bojí konkurence na ruském trhu
Škoda Auto montuje vozy v ruské Kaluze a nyní je tam chce i vyrábět. Příchod Opelu do Ruska by tak mohl investice Škody ohrozit. "Nechceme, aby se na ruské trhy dovážely státem subvencované automobily. Je to konkurence, která je potencionálně neférová vůči našim výrobcům. Z tohoto pohledu nemáme jiný názor než jiné evropské země," říká náměstek ministra průmyslu a obchodu.
Do Bruselu tento týden došly i výzvy Belgie, Španělska a Británie. Ty ale Německo napadají z jiného důvodu. Strachují se, že Opel zavře své provozy na jejich území a přemístí je do Německa.
"My souhlasíme s výzvami těchto zemí, protože když na jaře bylo jednání o krizi v automobilovém průmyslu, tak vznikla dohoda s komisařem Verheugenem, že jakékoliv rozhodnutí v automobilovém průmyslu bude učiněno s těmi zeměmi, kterých se automobilový průmysl dotýká. To se ale v případě Opelu nestalo," uvedl Tlapa.