Čína se chystá otevřít vzdušný prostor soukromým letadlům. Je to šance i pro české firmy
Každý, kdo cestuje po Číně letadlem, si už zvykl na častá – i několikahodinová – zpoždění a změny odletů tamních spojů. Od nového roku se navíc chystá výrazná změna. Do vzduchu se totiž oficiálně dostanou i soukromé stroje. Zvýšeného zájmu o létání by prý mohli využít i čeští výrobci.
„Čínský letecký úřad chce zajistit pasažérům stoprocentní bezpečnost a vyvarovat se jakýmkoliv leteckým neštěstím. Úřady tady kontroluji všechno. Je to jiné než v Evropě. Tady vás klidně nechají sedět hodinu na ploše bez vysvětlení jen proto, že si myslí, že letět není právě bezpečné,“ vysvětluje německý pilot Erik, v současnosti pracující pro čínské aerolinie.
Častá zpoždění spojů tedy nejsou způsobena tím, že by byl čínský vzdušný prostor přeplněný, spíše naopak. Je totiž stále pod přísnou kontrolou armády a do oblak se nemůže vznést kdokoliv.
Asijská zpravodajka Českého rozhlasu Kateřina Procházková se zajímala o situaci v čínském vzdušném prostoru
Od příštího roku se to ale změní. Letecký prostor by se měl do určité výšky otevřít i privátním jetům a vrtulníkům. Pilot Erik ovšem tvrdí, že soukromé letouny se už nad Čínou prohání dlouho, i když načerno.
„V Číně je možné všechno. Tedy pokud máš peníze a schopnosti přesvědčit ty správné lidi, aby ti výjimku udělili. Není to ale levné. Jen zaplatit posádku vyjde měsíčně na 50 tisíc jüanů. A další výdaje jsou letadlo, jeho údržba, poplatky za létaní a palivo, které dnes také nestojí málo,“ přibližuje Erik.
I přes tyto horentní výdaje uvažuje podle výzkumu společnosti Hairun až 13 procent čínských milionářů o koupi vlastního letounu. Od příštího roku, kdy vláda povolí provoz soukromých letadel, by se tak čínský trh s křídly mohl stát druhým největším na světě.
„Celá řada podnikatelů čeká na ten moment proto, aby mohli mít svá letadla a mohli začít létat. Čína je teď před boomem soukromého leteckého provozu. Už teď se shánějí výrobci nebo dodávky malých letadel, vrtulníků. Zase to je šance pro naše, poněkud na úbytě, letecké firmy,“ upozorňuje český velvyslanec v Pekingu Libor Sečka.
Zda se české firmy vyrábějící letadla prosadí v Číně, zatím není jasné. Ve Spojených státech, tedy zemi s největším počtem privátních letadel, se jim to ale podařilo. Přes čtyřicet procent tamních ultralightů pochází právě z České republiky.