„Navýšení kapacity ropovodu TAL zajistí České republice čtyři miliony tun ropy navíc,“ popsal premiér novou roční kapacitu. Funkčnost rozšířeného ropovodu už je otestovaná, technicky je připravený.
Ropa přestala do Česka z východu proudit ve středu ráno. Vláda kvůli tomu preventivně rozhodla o půjčce Orlen Unipetrol 330 000 tun ropy z nouzových zásob.
Dva zdroje Reuters obeznámené se situací uvedly, že příčinou zastavení dodávek od ruské společnosti Rosněfť byly platební potíže mezi tranzitní zemí Ukrajinou a Ruskem, ale už se je podařilo vyřešit.
„Minulý rok proběhlo už několik zpráv, že je těsně před dokončením intenzifikace ropovodu TAL, který by měl umožnit nahradit veškeré množství ropy, které teče ropovodem Družba,“ říká Souček.
„O situaci víme a jsme v kontaktu se všemi relevantními aktéry,“ sdělil ministr Vlček serveru Novinky.cz. Zároveň připomněl, že Česko má ropy dost a rafinerie jsou na obdobné situace dobře připraveny.
Přibližně polovina ropy se do Česka dováží z Ruska a polovina ropovodem TAL z Itálie. Právě TALu se na popud Česka zvyšuje přepravní kapacita. Koncem roku by pak mohla všechna ropa putovat z Itálie.
S ruskou ropnou společností Lukoil uzavřela dohodu maďarská firma MOL. Dohodli se o přepravě ropovodem Družba, MOL se v rámci dohod stane na bělorusko-ukrajinské hranici vlastníkem přepravované ropy.
Český ropovod Družba a rafinerie to uvedly v reakci na výpadek tranzitu ruské ropy od společnosti Lukoil na Slovensko a do Maďarska přes území Ukrajiny, který stále nebyl obnoven.
Maďarský ministr zahraničí Péter Szijjártó v pátek řekl, že ukrajinský zákaz by mohl v dlouhodobé perspektivě ohrozit maďarskou energetickou bezpečnost. Řešení se zatím nepodařilo nalézt.
Státní provozovatel ropovodů Mero chtěl koupit podíl Shellu Deutschland v rafinerii MiRo a také v transalpinském ropovodu TAL. Shell ale po víc než tři čtvrtě roce pokročilá jednání ukončil.
Dovozy ruské ropy do Česka zhruba za rok skončí. A to i přesto, že podíl ropy z ruského ropovodu Družba činil loni 58 procent z celkového dovozu do Česka.
„Nic si nenamlouvejme, energetická krize zdaleka není vyřešena. Mohou přijít nové otřesy a my na to chceme být co nejlépe připraveni,“ nastínil ministr průmyslu a obchodu Josef Síkela (STAN).
Dovoz ropy ropovodem Družba stoupá i přes protiruské sankce zaváděné kvůli invazi na Ukrajinu. Loni v prosinci začal platit zákaz dovozu ruské ropy do Evropské unie.
Většina unijních zemí už s ruskou ropou neobchoduje, mimo jiné aby Moskvě nepomáhaly financovat válečné aktivity na Ukrajině. Do Česka nicméně surovina stále proudí ropovodem Družba.
Důvody, proč se Mero rozhodlo stávající kontrakt z roku 2016 vypovědět, jsou podle zdrojů blízkých jednání hlavně dva problémy: výše přepravního tarifu a také délka kontraktu.
Dodávky ruské ropy Družbou jsou vyňaty z evropských sankcí. Německo se zavázalo, že do konce letošního roku kvůli invazi Moskvy na Ukrajinu od dodávek z Ruska upustí.
„Jednání o rozšíření ropovodu TAL byla náročná, nakonec ho schválili i Rusové. Ti věří tomu, že se tak ruská ropa bude do Evropy dostávat dál,“ tvrdí Jaroslav Pantůček, ředitel ropné společnosti Mero.
„Větší krok přijde v únoru, kdy končí dovoz produktů z Ruska, čili dieselu a benzinu, do EU. To bude složitější než náhrada ropy,“ říká Václav Bartuška, velvyslanec pro otázky energetické bezpečnosti.
Ukrajina zvýšila poplatek za tranzit už v dubnu. Za rok je tak cena za přepravu ruské ropy přes Ukrajinu ropovodem Družba do zemí střední Evropy vyšší asi o 51 procent.
Družba přivádí ruskou ropu přes Ukrajinu do Maďarska, na Slovensko a do České republiky, kvůli raketovému útoku ale byla na ukrajinském území od úterního večera mimo provoz.