Podle studie OECD téměř pětina lidí ve věku mezi 16 a 65 lety neprokazuje lepší výsledky v testech z matematiky a čtení, než by se očekávalo od žáků základních škol.
Kairan Quazi má IQ vyšší než 99,9 procent běžné populace. Na rozdíl od mnoha dětí s takovou úrovní inteligence je ale podle své matky neuvěřitelně společenský.
Podle rodičů se dovednosti Kashe začaly rychle rozvíjet od okamžiku, kdy řekla první slovo. Brzy zvládala věty, které obsahovaly pět a více slov, a stále se o něco zajímá.
Děti s nadáním třeba pro matematiku mohou mít ve škole problémy, protože se prostě nudí. Právě na tuto problematiku se zaměřují vědci z Masarykovy univerzity v Brně. Chystají pro nadané děti semináře a workshopy a vyvíjejí také diagnostický test, který bere v potaz nejen výši IQ, ale i zájem daného jedince. Univerzita chce do budoucna rodičům radit, jak své potomky zabavit a ještě u nich mimořádné nadání rozvíjet.
Od letošního září se změní podpora nadaných dětí. Nově budou mít všechny nárok na finanční příspěvek na rozvíjení svého talentu. V Česku jich je téměř 1400. Novela školského zákona jim také umožní studovat podle individuálního vzdělávacího plánu a absolvovat stáže na jiných školách.
Výuka v běžných základních školách může být pro některé děti s postižením a poruchami velmi stresující. Bez asistentů nezvládají učení a brzy zaostávají za spolužáky. Do speciálních škol, které by jim víc vyhovovaly, se ale často nedostanou. Rozhoduje totiž hodnota IQ. Pokud mají děti průměrnou inteligenci, tak i přes řadu jiných poruch skončí v běžné škole.