Fantom Opery měl na Manhattanu premiéru v lednu 1988 a produkce během následujících let přežila recese, války, terorismus i změny v kultuře, píše agentura AP.
Hostem Vizitky na Českém rozhlase Vltava byl režisér Michal Hába, která v současné době plánuje inscenaci Kdo se bojí Virginie Woolfové v Kliceprově divadle v Hradci Králové.
Inscenace Naše násilí a vaše násilí je plná metafor, není doslovná, říká divadelní a mediální kritik Vladimír Just. Sice se mu nelíbí, kritizuje ale její násilné přerušení.
Pohorelij, Hončarenko, Basangová: i tito lidé se jako novinář Babčenko stali „obětí zločinu“, aby si spasili život. A takových je mnohem víc, jen zůstávají bezejmenní, prozradil ruský exdetektiv.
Jurij Lucenko odsoudil ty, kteří po „vraždě“ Arkadije Babčenka kritizovali ukrajinské úřady. Usilují prý o pád vlády a politický zisk. „Tančit na kostech a krvi je nemorální,“ vzkázal kritikům.
Do brněnského HaDivadla se jako hostující režisér po 14 letech vrátil jeho někdejší umělecký šéf Jiří Pokorný. Pracuje na inscenaci hry Pověření vlivného německého dramatika Heinera Müllera.
Jména nejlepších českých herců a nejlepších divadel jsou známá. V pondělí večer se rozdaly Ceny divadelní kritiky za loňský rok. Tu nejvýznamnější kategorii inscenaci roku ovládl režisér David Radok s operou „Modrovousův hrad/Očekávání". Divadlem roku se už podruhé stala Komorní scéna Aréna Ostrava. Ceny se nepředávaly na červeném koberci, ale překvapivě v opuštěném karlínském domě.
Po derniéře hry Brouk v hlavě, která byla po dvaceti letech minulý rok v červnu, se na jeviště pražského Divadla na Vinohradech vrací jiná Feydeauova komedie. Umělecké vedení se rozhodlo nasadit hru Když ptáčka lapají. Diváci ji mohou znát také pod názvem Taková ženská na krku.
V pražském Studiu Alta má premiéru taneční sólo pro dvě těla. Nová tanečně-pohybová inscenace francouzské výtvarnice a filmové animátorky Marie Gourdain s názvem UN (Jeden) bude mít jediného účinkujícího. Tím je francouzský performer Florent Golfier, který studoval fyzické divadlo na brněnské JAMU.
Novela Betonová zahrada britského spisovatele Iana McEwana zachycuje hororový příběh čtyř sourozenců, kterým zemřou rodiče. Do divadelní podoby text převedla spisovatelka Petra Hůlová. Inscenace v režii Dodo Gombára, kterou dnes uvede pražské Švandovo divadlo, bude prvním divadelním ztvárněním příběhu mimo Velkou Británii.
Filmový scénárista a režisér Petr Zelenka se už patnáct let výrazně prosazuje i na poli divadelním. Pražské Divadlo pod Palmovkou dnes uvádí v jeho režii premiéru hry Fuk! holandské autorky Marii Goosové. Zelenka už ji před třemi lety režíroval v Jihočeském divadle v Českých Budějovicích. Podobná herecká sestava se představí i dnes. Nově se ve hře objeví Jiří Langmajer a Lenka Langová.
Sedm dánských princů najednou dnes přijde poprvé na scénu pražského Divadla Na zábradlí. Objeví se v inscenaci nazvané Hamleti. Tvůrčí tým pod vedením režiséra Jana Mikuláška a dramaturgyně Dory Viceníkové v ní zkoumá život i povolání herců. Hrají mimo jiné Petr Čtvrtníček, Jiří Vyorálek a Jiří Žáček.
Nová inscenace pražského Švandova divadla se jmenuje Pankrác '45. Napsala ji a také zrežírovala Martina Kinská. Inscenace se zabývá tématem viny a vypořádání se s válečnými zločiny i zločinci.
Co by se stalo, kdyby Vladimir Putin musel utéct? Na tuto otázku hledá odpověď soubor Spitfire Company v nové inscenaci Vladimir Macbetin. Krvavý Shakespearův příběh o Macbetovi se tak propojí se současným politickým děním v Rusku. Premiéru má dnes večer v pražském Paláci Akropolis.
Dva herci a dvě představy o tom, jak vypadá pravá láska. Hru s názvem Tajomné variácie přivezlo do Prahy bratislavské bytové divadlo Ateliér Maroša Kramára. Ten se na jevišti divadla Studio DVA setká s Jurajem Hrčkou. Dnešní premiérou inscenace pokračuje Léto slovenských hvězd.
Když se před 292 lety proměnil Jelení příkop pod Pražským hradem v obrovské divadelní jeviště a připravovala se korunovační opera s názvem Costanza e Fortezza, tedy o stálosti a síle, chtěl u toho být kde kdo. Uvádějí to alespoň členové souboru Musica Florea, kteří se rozhodli barokní dílo uvést znovu. Stane se tak ve Světcích u Tachova.
Pepa Smolík a jeho rodina - manželka Gábi, přidrzlá puberťačka Týna, samozvaný vynálezce Ládínek, kočka Žofka i pes Zorro dnes ožijí na divadelních prknech v pražském Studiu DVA. Hrdiny kultovního maďarského kresleného seriálu Smolíkovi ztvárňují i Eva Holubová a Bob Klepl. Režisér Miroslav Hanuš se chtěl původnímu seriálu výtvarně co nejvíce přiblížit.
V brněnském divadle Buranteatr uvedou premiéru inscenace Faust a Markétka. Předlohou pro ni byla první méně známá verze Goethova Fausta. V hlavní roli doktora Fausta se představí letošní držitel Ceny Thálie Michal Isteník, v roli ďábla Mefistofela Kateřina Dostalová.
Slavný film z šedesátých let O slavnosti a hostech se dostává na divadelní prkna. V pražském Studiu Hrdinů ho zrežírovala Katharina Schmitt. Za námět si ale nevybrala až snímek Jana Němce, ale spíše scénář, ze kterého vycházel. Příběh pěti hostů pojala jako putování Veletržním palácem, kde Studio Hrdinů sídlí. Během představení tak diváky zavede do tří jeho zákoutí.
Nezvyklá herecká sestava dnes vystoupí při premiéře v pražské La Fabrice. Nad inscenací High – Lety peklem se sešli umělci zcela odlišných zkušeností. Česko-americká herečka Eva Jeníčková, herec pražského Národního divadla Martin Pechlát i mladý absolvent konzervatoře a DJ ukrajinského původu Alexandr Borodin. Režíroval je filmař Viktor Tauš, který tímto projektem poprvé vstupuje do světa divadla.
Prestižní Ceny divadelní kritiky, dříve Ceny Alfréda Radoka, mají své vítěze. Nejvíc úspěchů slavilo pražské Divadlo Na zábradlí. V osmi kategoriích získalo sedm titulů. Nejvíc z nich si zasloužilo inscenací Velvet Havel skladatele Miloše Orsona Štědroně. Anketu divadelních kritiků už po 23. pořádal časopis Svět a divadlo.
Z principů Laterny magiky vychází nová inscenace Podivuhodné cesty Julese Verna na Nové scéně Národního divadla v Praze. Diváci uvidí směs činohry, pohybového divadla, hudebních výstupů a filmových projekcí. Režisér David Drábek a dramaturgyně Markéta Bidlasová se inspirovali románem Tajuplný ostrov a také počátky kinematografie. Věnují se i osobnímu životu slavného francouzského spisovatele. Cílem inscenace je podle slov režiséra "sestrojit krasohled do dávných časů pro celou rodinu".
Česká verze kultovního představení francouzské autorky a režisérky Ariane Mnouchkinové má premiéru na prknech Národního divadla v Praze. Inscenaci Dokonalé štěstí aneb 1789 nastudoval režisér Vladimír Morávek. Sled výjevů připomíná klíčové okamžiky Velké francouzské revoluce, která se stala předělem v evropských dějinách, zároveň ale odkazuje ke všem revolucím – včetně té sametové.
Herci pražského Národního divadla se právě vracejí ze svého maďarského hostování. V budapešťském divadle Vígszínház třikrát uvedli inscenaci 1914, která vznikla v koprodukci s touto scénou a se Slovenským národním divadlem. V režii Roberta Wilsona se představila i jeho dvorní herečka Soňa Červená.