Dolní Lutyně podá námitky proti výstavbě gigafactory. Podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje by stát měl lidem v obci nabídnout štědré kompenzace. Investici by ale promarnit neměl.
V opět vyostřené atmosféře se v kulturním domě v Dolní Lutyni na Karvinsku v pondělí nesla druhá veřejná prezentace týkající se plánované výstavby strategického průmyslového areálu.
Podle právničky Venduly Zahumenské dohoda signatáře reálně k ničemu nezavazuje. „Takže závazná je jenom do té doby, dokud budou sami chtít tuto dohodu dodržovat,“ konstatuje.
Pozemek pro gigafactory vláda zvolila v blízkosti dálnice a železnice těsně u hranic s Polskem. Dnes jsou tam pole připravená na jarní setbu a kolem nich bydlí lidé zvyklí na venkovskou pohodu.
Vláda jedná o umístění gigafactory v Dolní Lutyni na Karvinsku. A to nejen s dosud neodhaleným investorem, ale také s ochranářskými organizacemi. Závod má totiž stát vedle dvou chráněných území.
Hyundai hodlá produkci v nové továrně spustit začátkem roku 2026. Závod bude mít roční kapacitu 200 000 elektromobilů a jeho prvním modelem bude elektrický sportovně-užitkový vůz (SUV) značky Genesis.
Airbagy mají podle úřadů vadné nafukovače. Ty při nárazu vozu explodují příliš velkou silou, takže z nich vylétnou kovové díly, které mohou zasáhnout obličej a krk cestujícího.
Největší tuzemská automobilka Škoda Auto zvýšila v prvním pololetí produkci o 32,3 procenta na 464 353 aut. Nošovický závod Hyundai vyprodukoval 177 100 vozů, meziročně o 6,2 procenta více.
Celkem 72,4 procenta aut nakoupily firmy. Nejoblíbenější kategorií jsou sportovně užitková SUV s podílem 44,5 procenta, následuje nižší střední třída s 15,9 procenta a malé vozy s 13 procenty.
Skupina mladíků známá jako Kia Boys zjistila, že některá korejská auta stačí nastartovat jen pomocí USB kabelu. V nich pak pořádají divoké jízdy městem a přitom se natáčí.
Policie dala tisíce výjimek držitelům upravených vojenských samopalů, píše Deník N. A poslední velká oprava na D1 se podle Lidových novin odloží. Více ve výběru z médií, který sestavil Radiožurnál.
Automobilky Kia a Hyundai jsou vyšetřovány německými úřady kvůli podezření z manipulace s emisemi. Důvodem je nejspíš software od firem Bosch a Delphi, který sám vypínal redukční režim.
První je značka Škoda s poklesem o skoro pět procent na 65 244 prodaných aut, následují Hyundai s 18 514 vozy, Volkswagen s prodejem 15 829 aut a dále Toyota a Kia.
Kvůli nedostatku čipů několikrát zastavila výrobu Škoda Auto, naposledy v říjnu. Kolínská Toyota obnovila výrobu 21. září, stála zde s týdenní přestávkou od 15. srpna.
Za poklesem prodejů v podzimních měsících stojí především výpadky dodávek vozů kvůli nedostatku čipů a dalších součástek spolu s váznoucí logistikou, uvedl Svaz dovozců aut.
Automobilky se potýkají s dlouhodobým nedostatkem čipů potřebných k výrobě aut, což zpožďuje dodávky nových vozů. Kvůli dlouhým dodacím lhůtám si tak někteří Češi raději pořizují mladší ojetiny.
Německo, kde má automobilový průmysl velmi silné zastoupení, je nyní na začátku druhé vlny přerušování výroby v důsledku nedostatku čipů. Například Opel jednu ze svých továren otevře až v lednu.
„V takzvané Převodovkárně II. je proto již produkce významně utlumena a počítáme s tím, že výrobu zde ke konci roku ukončíme,“ uvedl mluvčí společnosti.
Jedničce na trhu Škodě Auto se podle mluvčího pro Českou republiku Pavla Jíny kvůli výpadkům v dodávkách dílů nedaří dokončovat vozy a dodací lhůty se kvůli tomu prodlužují
„Není nám jasné, jakým způsobem by firma nyní získala přístup k vakcíně,“ odpověděla na dotaz serveru iROZHLAS.cz mluvčí ministerstva zdravotnictví Barbora Peterová.
Nejprodávanější značka Škoda Auto zaznamenala loni pokles registrací o 13 procent na 74 786 vozů, druhý je Volkswagen s poklesem o 19,7 procenta na 16 767 prodaných aut a třetí Hyundai.
Jihokorejská firma oznámila, že z domácího trhu svolá do servisů 25 564 elektromobilů Kona. Kontrolu bude muset rovněž podstoupit 37 366 týchž vozů v Evropě a také 11 137 v Severní Americe.
Škoda Auto vyrobila 450 733 aut, což je o 23,4 procenta meziročně méně. Produkce v Hyundai klesla o 33,1 procenta na 137 040 aut a TPCA snížila výrobu o 31,9 procenta na 100 784 vozů.