„Letošní rok byl skvělý, co se filmů týče skvělý, podle čísel i žánrové pestrosti. Ale vzniklo to za cenu toho, že někteří režiséři a další profese šli opravdu za hranu možného,“ říká publicistka.
„Děti těmi filmy chtějí vyjadřovat věci, které jsou pro ně náročné. A společnost by se tomu měla věnovat, měla by vidět, jak děti přemýšlí a uvažují,“ vysvětluje kameraman Berkovič.
Fišárek působil jako pedagog na Filmové akademii Miroslava Ondříčka v Písku. „Nikdo vlastně neví, co střihač dělá, jsem tomu velmi rád, ale studentům vysvětluji, že s tím musí počítat,“ říkal..
„Vůle lidu byla v rozporu i s tehdy platnými zákony. Podnikatelé totiž byli považováni za buržoazii – a v seriálu byli všichni zobrazováni negativně,“ říká o 30případech majora Zemana historik Pernes.
„Někdy se stává, že přicházejí – byť v amatérském formátu – úplně unikátní věci. Třeba jsme dostali záběry z května 1945 z Pražského povstání,“ říká Michal Bregant.
V současné době se podle Aleše Stuchlého filmaři často snaží použít hudbu, kterou lidé dobře znají. „Vezmou trendující písně, ať už jsou na YouTube, někde ze Spotify, nebo na TikToku,“ popisuje.
Malá dívka se spolu s panem učitelem, hostinským a policistou snaží přijít na kloub staré záhadě v uličkách pevnosti Josefov. Film, který neexistuje – a přitom jsme ho někdy všichni viděli.
Třetinu celovečerních filmů posledních 25 let režírovali lidé narození v Praze, z 87 procent jde o muže. Ženám se ve filmu více daří jako asistentkám režie či střihu než jako režisérkám či střihačkám.
Kolik vedlejších rolí může člověk zahrát, aniž by dostal jedinou hlavní? Které dvojice vídáme ve filmech nejčastěji a čí hlas k nám promlouvá z nejvíce úst? Odpovědi najdeme v datech.
Před 125 lety natočil Jan Kříženecký první čtyři české filmy. Od té doby jich vznikly čtyři tisíce a pracovaly na nich desetitisíce lidí. Jaké snímky a jací lidé to byli, ukáže seriál datových článků.
„Myslím, že má skutečně obrovské rezervy, nejenom z hlediska tvůrčího umu,“ prohlásil o české kinematografii v rozhovoru šéf Barrandov Studios Petr Tichý.
V nabídce už teď najdou předplatitelé třeba klasiky, jako je Cesta do pravěku a Hoří, má panenko, současné komedie Chata na prodej a Vlastníci nebo pohádky Hrátky s čertem a Tři oříšky pro Popelku.
Zkombinovat žánry a přidat k nim silnější sdělení se podle publicistky Míškové Janu Budařovi nepodařilo. Ani když připojil téma smrti. „V této pohádce je velký důvod se smrti bát,“ upozorňuje.
Momentálně se kina snaží překonat dramatický pokles návštěvnosti, kteří si mnozí vysvětlují nejednoznačným výkladem opatření, jež musí návštěvníci kin dodržovat.
Za tragickým vývojem událostí, které před více než sto lety vedly ke smrti Bohumila Hanče a Václava Vrbaty, byla mimo jiné i řada chyb na straně pořadatelů.
Český filmový svět vzpomíná na oscarového režiséra Jiřího Menzela, který se nezapomenutelně zapsal do dějin zdejší kinematografie jako tvůrce děl s hrabalovskou poetikou.
V v přehledech podílů a cenných papírů v majetku firmy T. & A. Baťa, Zlín výzkumník objevil dvanáct akcií firmy Lloyd-Film v nominální hodnotě 125 korun za kus, které byly zakoupeny 30. 12. 1918.
Pro příznivce krátkých filmů pro děti je to jasný signál, že se stav této tvorby zlepšuje a zlepšuje se i povědomí o české tvorbě i díky tomu, že filmaři se svými filmy vyráží i víc do světa.
Mladší publikum si Lubomíra Kostelku oblíbilo především jako dědu Lubina z Kouzelné školky. Starší diváci ho znají například z účinkování v seriálu Ranč u Zelené sedmy.