Covid, hollywoodské stávky i útlum domácí produkce zamíchaly s divácky silnými a slabými měsíci. Zatímco před pandemií býval nejsilnější prosinec, teď se do kin nejvíc chodí v červenci a srpnu.
Vzhledem k loňskému úspěchu Barbie a Oppenheimera, dvou tematicky i žánrově zcela odlišných filmů, není překvapivé, že na tento fenomén budou chtít filmová studia navázat.
Výzkumníci z Colby College v Maine společně s neziskovou organizací Good Energy zkoumali 250 filmů od roku 2013 do roku 2022. Výsledky jsou podle výzkumníků v rozporu se zájmem diváků.
Životopisně laděnému dramatu Christophera Nolana o strůjci atomové bomby připadlo celkem sedm Oscarů. Mimo toho pro nejlepší film i ty za režii, mužské herecké výkony, kameru, střih a hudbu.
„Bez Grety Gerwigové a Margot Robbie, dvou lidí, kteří jsou nejvíce zodpovědní za tento historický, celosvětově proslulý film, by žádný snímek o Barbie neexistoval,“ podotkl představitel Kena.
Životopisně laděný snímek Christophera Nolana o tvůrci atomové bomby si odnesl pět cen, kromě té pro nejlepší drama i ty za režii, hudbu a herecké výkony Cilliana Murphyho a Roberta Downeyho Jr.
Řada filmových kritiků poukazuje na to, že filmy toho mají mnoho společného. Oba vynálezy, bombu i panenku, jejich tvůrci vyrobili z bohulibých pohnutek, přitom ale způsobili nenapravitelnou škodu.
„Když někomu řeknete, že máte hnědé vlasy, nic se neděje, pokud se přidá i jméno a fotografie, už se to dá zneužít," říká Simona Jankovičková z velitelství informačních a kybernetických sil Armády ČR.
„Z monologu o tom, co všechno dnešní žena musí a zároveň nesmí, možná cosi v pánských myslích uvízne. Což by byl od prázdninového blockbusteru docela výkon.“
Sebeuvědomělá cukrkandlová komedie Grety Gerwigové uvádí do hraného filmu ikonickou panenku, která na generacích dětských duší napáchala stejné množství užitku i škody.
Podle Vietnamu je na mapě, která se ve snímku objeví, znázorněna přerušovaná čára ve tvaru písmene „U“, jíž si tradičně Peking nárokuje zmíněné moře bohaté na zdroje.
Panenka Barbie se už dříve objevila v animovaných filmech, ale nikdy v celovečerním hraném snímku. Až nyní v hollywoodské komedii s Margot Robbieovou a Ryanem Goslingem v hlavních rolích.
Odborníci upozorňují, že přetvářet v kampaních legendární umělecké díla je ošemetné. „Čím více se snažíte předělat něco, co je historické, tím větší bouři vyvoláte,“ varuje marketingový stratég z USA.
Vakcinoložka nejdřív označila gesto Mattelu vyrobit panenku na její počest za „velmi zvláštní“. Pak ale vyjádřila naději, že panenka by mohla dívky inspirovat k zájmu o vědecké a technické obory.
Mattel začal rozšiřovat řadu svých panenek a nabízet širší škálu různých odstínů pleti, barvy očí, druhů vlasů a oblečení po kritice, že Barbie propaguje nerealistický ideál štíhlé bělošky.