Zahraniční tisk o nejistém výsledku války v Afghánistánu
Podle římského listu Il Messagero není po třech týdnech amerického bombardování válka v Afghánistánu zdaleka rozhodnuta. Evropské deníky si nadále všímají pozitivního dopadu teroru v USA na obrat situace v Severním Irsku. Podle vídeňské Die Presse ale odevzdávání zbraní IRA ještě neznamená mír. Evropské listy také přinášejí obsáhlé informace a komentáře k neštěstí v Gotthardském tunelu.
Válka v Afghánistánu dosud není rozhodnuta - napsal po třech týdnech amerického bombardování cílů Talibanu římský Il Messagero. Usáma bin Ládin utíká před bombami USA. Raketami zasažený Kábul se třese. Frontové linie Talibanu jsou v plamenech, letecké údery a postup Severní Aliance je drží v kleštích. Ale tři týdny po začátku vojenské operace není o výsledku války ani zdaleka rozhodnuto. Bílý dům má naspěch, obává se příchodu afghánské zimy a blížícího se islámského postního období ramadánu. A také houževnatosti Talibanu, který důrazně varuje: Budeme bojovat do posledního muže. Amerika bude mít víc než 17 000 obětí, které zaznamenali Rusové během sovětské okupace Afghánistánu, uvádí Il Messagero.
Haagský katolický Trouw zaznamenal pozitivní dopad teroru v USA na obrat situace v Severním Irsku, kde teroristická Irská republikánská armáda hodlá překvapivě a prý definitivně složit zbraně. Po desetiletích vražedných útoků mezi protestantskými a katolickými skupinami se konečně rýsuje možnost, že dosažená politická dohoda by mohla skutečně vést k míru v Severním Irsku. Sinn Fein a IRA ustoupily, píše list. Zvolený okamžik souvisí s teroristickými útoky proti USA 11. září. Americko-irští sponzoři Sinn Fein a Irské republikánské armády náhle pochopili, jaké neštěstí může teroristická organizace způsobit. Teror v Americe měl tedy pozitivní důsledky pro mírový proces v Severním Irsku, i když to nebylo cílem pachatelů tohoto atentátu, uvádí haagskýTrouw.
Vídeňská Die Presse se naopak domnívá, že odevzdání zbraní IRA ještě neznamená mír. Severoirové zmítaní mnohaletými krvavými spory tomuto mírovému gestu katolických bojovníků ještě zcela nevěří. Ti totiž svou zdržovací taktikou příliš dlouho vodili obyvatelstvo za nos a příliš často byla jeho očekávání klamná. Tentokrát však převládají tichá radost a opatrný jásot. Signálem odzbrojení se však mír v Severním Irsku ještě natrvalo nezabydlí. Vůle k usmíření musí zasáhnout i srdce dosud nenávistných nepřátel. Dokud jsou terorizovány děti na cestě do školy, jsou všechna gesta zatím jen pouhá kosmetika, soudí rakouská Die Presse.
Také švýcarský list Neue Zürcher Zeitung vyslovuje zatím určité pochybnosti o "velkém kroku" směrem k mírovému procesu v Severním Irsku: Je to odzbrojení bez televizních kamer a bez dokladu o kapitulaci. Duchovní akt bojovníků IRA zatím nahrazuje hmatatelné důkazy - namísto důvěryhodných bezpečnostních opatření, jak byla učiněna na konci studené války, slouží jako inspirace politiky keltské pohádky. Je to materie, ze které bývají utvořeny sny, uzavírá list.
Evropské deníky přinášejí obsáhlé informace a komentáře k neštěstí v Gotthardském tunelu, mezi nimi i ženevský Tages-Anzeiger Na žádné pozemní komunikaci a v žádném dopravním tunelu nebude nikdy panovat absulutní bezpečnost. Ovšem bezpečnost je základní potřeba a právem se požaduje její zvyšování. V Gotthardském tunelu jezdí automobily a kamiony oběma směry. Je nepochybné, že v tunelu se dvěma vzájemně oddělenými dopravními rourami by bylo méně nehod. Ale Gotthardský alpský tunel byl se svou vedlejší samostatnou únikovou štolou považován za relativně bezpečný.
Těžkotonážní doprava je - jak dokazují dřívější nehody v horských dopravních tunelech - mnohonásobně nebezpečnější než doprava osobní. Nestačí, že kamiony vozí konečně s sebou hasicí přístroje. Nestačí ani požadavek větších vzdáleností mezi jedoucími vozidly. Těžkotonážní doprava patří na koleje, a to co nejrychleji a v co největším rozsahu, zdůrazňuje švýcarský Tages-Anzeiger.
Pařížská Liberation" připomíná, že v Gotthardském tunelu fungovala evakuační opatření dobře. Tento tunel se na rozdíl od tunelu pod Mont Blankem neprojevil jako past. Při každé smrtelné nehodě na dálnici se také neuvažuje o jejím uzavření. Je proto nutné určité dílčí riziko zakalkulovat. To se bere v úvahu při většině aktuálních projektů, protože stoprocentní bezpečnost nikdy zaručit nelze - jak ukázal požár v Eurotunelu pod kanálem La Manche. Znovuotevření tunelu pod Mont Blankem - s kamionovou dopravou nebo bez ní - zažije proto po neštěstí v Gotthardském tunelu zřejmě ještě mnohem bouřlivější atmosféru, domnívá se francouzská Liberation.