Turbulence zranila 27 lidí. Nelze ji rozumně předpovědět, říká letecký specialista
Nejméně sedmadvacet pasažérů je zraněných po turbulentním letu z Moskvy do Bangkoku. Většina z nich jsou podle ruské ambasády Rusové. Patnáct z nich se zlomeninami nebo pohmožděninami převezli do nemocnice.
Některá zranění jsou vážná, informovala agentura TASS s odvoláním na zástupce ruského konzulátu v thajské metropoli. „Zranění utrpěli mnohočetné zlomeniny. Jsou mezi nimi Rusové i cizinci,“ řekl ruský diplomat Vladimir Sosnov. Ti, kteří utrpěli zranění, podle něj patrně nebyli při turbulenci připoutaní.
K situaci se pro Radiožurnál vyjádřil i letecký publicista Martin Velek.
Pilot Boeingu 777 podle aerolinek pasažéry nemohl předem varovat, protože turbulence nastala v oblasti bez oblačnosti. Jak je to možné?
Je to možné, protože se jedná o tak zvanou turbulenci v čistém vzduchu. Před její přítomností nevaruje žádný přístroj, dá se před ní varovat pouze tehdy, když danou oblastí předtím už někdo proletěl a dal vědět po rádiu. Přístroje, které jsou schopné takovou turbulenci rozeznat jsou natolik sofistikované, že se v běžných dopravních letadlech nepoužívají.
Ruské velvyslanectví četná zranění zdůvodnilo tím, že několik cestujících nemělo zapnuté bezpečnostní pásy. Pomohlo by to? A o jakých zraněních můžeme v takové situaci mluvit?
Většinou jde o prudké svislé zrychlení, tedy nahoru nebo dolů. Dochází k tomu, pokud letadlo letí ve výšce tropopauzy, kde fouká tak zvaný jetstream. To je proud vzduchu o relativně vysoké rychlosti mezi 200 až 400 kilometry za hodinu. Mezi stabilní a neklidnou vzdušninou dochází k vírům a ty způsobují turbulence.
Je potřeba dodat, že pilot měl nalétáno přes 23 tisíc hodin, druhý přes 10 tisíc, takže to nebyli žádní zajíci. Takovou turbulenci nelze rozumně předvídat.
Společnost Aeroflot uvedla, že nehoda se stala 40 minut před přistáním v Bangkoku. Aerolinky létají z Moskvy do Bangkoku dvakrát denně. Thajsko, především jeho přímořská letoviska, je oblíbenou destinací ruských turistů.