Čekání na volnou cestu skončilo. Suezem po uvolnění kontejnerové lodě Ever Given už propluly všechny lodě
Suezským průplavem proplula už všechna zbývající plavidla, která tam čekala od minulého týdne, kdy důležitou dopravní tepnu světového obchodu zablokovala velká kontejnerová loď. S odvoláním na správu průplavu o tom informovala agentura AFP. Čtyři sta metrů dlouhou loď Ever Given se podařilo uvolnit v pondělí, na což čekalo přes 400 plavidel. Za komplikace spojené s kontejnerovou lodí teď Egypt žádá v přepočtu víc než 22 miliard korun.
Šéf správy průplavu Usáma Rabía už ráno oznámil, že v sobotu očekává proplutí 85 lodí. Z toho 61 plavidel stálo frontu od 23. března, kdy obří kontejnerová loď uvízla napříč průplavem.
Až po týdnu se podařilo specialistům s flotilou remorkérů a díky vrcholícímu přílivu dostat 220 000 tun vážící kolos od písčitého břehu. Předtím několik bagrů odstraňovalo tisíce metrů krychlových písku a bláta kolem lodi.
Odborníci zkoumají škody na lodi, která zablokovala Suezský průplav. V úterý by mělo projet až 140 plavidel
Číst článek
Desítky jiných plavidel nečekaly a zvolily alternativní trasu kolem mysu Dobré naděje na jižním cípu Afriky, což jejich cestu prodlouží zhruba o dva týdny a také notně prodraží, nemluvě o zpoždění dodávek.
Dva dny do konce vyšetřování
Zatím není jasné, co přesně nehodu způsobilo. Správa kanálu příčiny vyšetřuje. O peníze tam ale nepřicházeli jen dopravci. Správa Suezského průplavu si stěžuje na denní ztráty v rámci stovek milionů korun. Proto teď trvá na odškodném. Kdo přesně by měl platit, ale vedení správy průplavu neuvedlo.
Rabía v pátek egyptské televizi řekl, že „vyšetřování postupuje dobře a potrvá ještě dva dny, pak budou oznámeny jeho výsledky“, uvedl deník The Guardian.
K nehodě zřejmě přispělo počasí, v době, kdy loď uvízla, byl v oblasti silný vítr.
Suezským průplavem prochází přes deset procent světového obchodu, včetně sedmi procent globálních dodávek ropy. V loňském roce tímto kanálem proplulo více než 19 000 lodí.