Slovensko zavádí mýto pro vozidla nad 3 a půl tuny, čekají se zmatky
Na Slovensku začne v lednu fungovat elektronické mýto pro vozidla nad tři a půl tuny. Podle některých odborníků sebou ale přináší řadu zmatků. Navíc se platí nejen za dálnice, ale i za silnice 1. třídy.
Na Slovensku už několik týdnů platí také dvě vyhlášky, které si navzájem odporují. Pokuty hrozí za palubní jednotku, kterou si řidiči musejí povinně umístit na čelní sklo. Druhá vyhláška takové umístění naopak zakazuje.
Jak řekl na Rádiu Česko bratislavský zpravodaj ČRo Lubomír Smatana, za podstatně větší komplikaci ale považují experti povinné padesátimetrové rozestupy mezi vozidly kvůli satelitní kontrole.
Slovensko zavádí od ledna elektronické mýto pro vozidla nad 3 a půl tuny - téma pro bratislavského zpravodaje ČRo Lubomíra Smatanu. Jaká je situace na českých silnicích? Odpovídal mluvčí Sdružení ČESMAD Bohemia Martin Felix.
"Starší vozidla, Avie, Tatry a Liazy, které jezdí šedesátikilometrovou rychlostí, musí jezdit většinou po silnicích první třídy. Kamion, který tato vozidla bude chtít předjíždět a nesmí se k nim přiblížit, tak je nikdy nepředjede," řekl generální tajemník ČESMAD Slovakia Pavol Reich.
ČESMAD se proto bude snažit protlačit změnu zákona do 1. ledna, kdy elektronické mýto začne platit. Do té doby se také musí všichni dopravci vybavit palubními jednotkami.
"Nějaký mírný chaos na hranicích nastane, protože to bude úplně nová věc a bude potřeba se s tím vypořádat," řekl šéf Národní dálniční společnosti Igor Choma.
Novinky na českých silnicích
V České republice budou od příštího roku nově na dálnicích, rychlostních silnicích a vybraných silnicích 1. třídy platit mýtné nejen vozidla s hmotností nad dvanáct tun, ale všechny automobily nad tři a půl tuny.
Navíc bude páteční mýtné mezi patnáctou a jednadvacátou hodinou o polovinu dražší.
"To je pro nás nepříjemné, ale na druhou stranu je to kompromisní varianta, díky které se odložilo zavedení celoročních pátečních zákazů, které by pro nás byly naprosto nepřijatelné," řekl na Rádiu Česko mluvčí Sdružení ČESMAD Bohemia Martina Felixe.
Vyšší páteční mýtné se bude kromě kamiónů týkat také autobusů. To podle Felixe sebou přinese také zvýšení jízdného. "Nicméně je to trošičku nesmyslné, protože autobusy žádné páteční zákazy jízdy nemají, ale jsou vlastně trestány jako kamiony," dodal.