Letoun společnosti EgyptAir se dál pohřešuje, objevené trosky k němu nepatří
Pátrání po zříceném letadle z Paříže do Káhiry se 66 lidmi na palubě stále pokračuje. Airbus A320 společnosti EgyptAir se ztratil z radarů včera v brzkých ranních hodinách. Pravděpodobně se zřítil do Středozemního moře. U řeckého ostrova Karpathos se včera našly trosky, které se zdály být z havarovaného stroje, řečtí vyšetřovatelé však později popřeli, že by patřily zmizelému letadlu. Co nebo kdo za pád stroje může, zatím není jasné. Vyšetřovatelé stále pracují s možností nehody i teroristického útoku.
Řečtí dispečeři s posádkou naposled mluvili, když airbus letěl nad ostrovem Kea jižně od Atén. Tou dobou piloti nehlásili žádné problémy. Z radaru se letadlo ztratilo jihovýchodně od Kréty, už krátce předtím posádka nereagovala na volání řeckých dispečerů.
Řecký ministr obrany Panos Kammenos řekl, že se letoun před pádem nečekaně otočil o 90 stupňů doleva a následně znovu kolem své osy doprava. Než ho dispečeři ztratili z radaru, klesl asi o 6,5 kilometru.
Do pátrání po zříceném stroji se dnes brzy ráno zapojila řecká letadla, která vzlétla z Kréty a prohledávají oblast vzdálenou necelých 400 kilometrů jižně od ostrova Karpathos a 200 kilometrů severně od egyptského pobřeží.
Na místě jsou i řecké a egyptské lodě. Záchranným týmům ale zřejmě během dneška bude práci komplikovat počasí, protože podle meteorologů bude v oblasti pršet a foukat silný vítr.
Příčina stále nejasná
Ohledně příčin pádu vyšetřovatelé zatím nevyloučili vůbec nic. Egyptské úřady uvedly, že od posádky nedostaly žádný nouzový signál. To naznačuje, že to, co zapříčinilo pád, přišlo velmi náhle.
V oblasti bylo v tu chvíli dobré počasí. Proto se spekuluje i o tom, že by za pádem mohli být teroristé. Za pravděpodobné to označil šéf ruské tajné služby FSB Alexandr Bortnikov a připustil to i egyptský ministr civilního letectví Šaríf Fatchí.
„Nechci spekulovat nebo vyslovovat domněnky, ale pokud tu situaci pečlivě analyzujete, je pravděpodobnější, že příčinou je spíš teroristický útok než technická chyba,“ uvedl řecký ministr.
Jenže americké družice nezachytily v oblasti tepelnou stopu, kterou by výbuch zanechal. Vyšetřovatelé tak pracují i s verzí, že jeden z pilotů mohl s letadlem nabourat úmyslně.
Pátrání po zříceném stroji včera komplikoval silný vítr. Objevily se zprávy o tom, že jižně od Kréty se podařilo nalézt kusy plastů a mluvilo se i o nalezených záchranných vestách. Řečtí vyšetřovatelé však později oznámili, že trosky nepocházely ze zříceného airbusu. Hledání je tak stále bez výsledku.
Podle experta na vyšetřování leteckých nehod Josefa Bejdáka je pro objasnění příčiny neštěstí důležité najít černé skříňky, ale i trosky, které se následně sestaví.
„Ty jejich hlavní části a vlastně i ta část, kde došlo skutečně k tomu výbuchu nebo k jiné destrukci – aby se potom řeklo, jak se to stalo, jaký byl použít prostředek, jaká výbušnina a tak dále,“ podotkl Bejdák.
Podle něj může hledání příčiny pádi airbusu trvat i roky. „Když se podíváme na to, kam to letadlo spadlo, už jenom ty věci nějakým způsobem dohledat je velmi logisticky náročné, bude to i nákladné a bude to věcí mezinárodní spolupráce,“ dodal.
Vyšetřovaní povedou podle mezinárodního práva Egypťané, protože se letoun zřítil do jejich vod. Pomáhat budou Spojené státy, kde sídlí výrobce motoru, a také Francie, kde se airbusy vyrábí. Paříž už slíbila, že do Egypta pošle technické experty.