Hurikán Katrina zvedl vlnu pomoci, všímá si tisk
Ničivý hurikán Katrina přinesl i něco pozitivního - očekávaná katastrofa ve Spojených státech nebývale zvedla vlnu pomoci. Kvóty Evropské unie na dovoz levného textilu z Číny. Francie jako třetí evropská země zveřejnila seznam zakázaných leteckých společností. Jaká je Solidarita dnes? To jsou některá témata dnešního výběru ze zahraničního tisku.
Hurikán Katrina pustoší východní pobřeží Spojených Států. Tamní deník Christian Science Monitor si přesto všímá něčeho pozitivního. Očekávaná katastrofa zvedla vlnu pomoci. Červený kříž povolal do boje s hurikánem na pět tisíc dobrovolníků. To je největší hnutí, které se na pomoci při zvládání místních katastrof podílelo. Pro srovnání - loňským čtyřem hurikánům čelilo dohromady sedm tisíc dobrovolníků.
Ale to není všechno. Internetový server Fark.com nabídl pomoc těm, kdo před větrným vírem prchají. Federální úřad pro katastrofy zase na východní pobřeží poslal své odborníky a záchranáře a navíc zásobu ledu, vody a jídla. Své služby nabídl dokonce i prezident společnosti, která loni věnovala tisíce párů bot do oblastí postižených tsunami.
Obuvnický magnát už založil fond Katrina. Většina pomoci směřuje do nejohroženějšího New Orleansu. To nebývá obvyklé, ale tentokrát nebyla obvyklá ani situace - očekávaly se tam větší škody. A navíc, město a jeho vysoušecí systém byly tak zranitelné! Vysvětluje americký list.
Odchod izraelských osadníků z Gazy a osud židovských osad na západním břehu Jordánu - to jsou témata, kterým věnuje izraelský tisk intenzivní pozornost. Cituje z něj náš zvláštní zpravodaj na Blízkém východě Jan Šmíd.
Německý deník Die Tageszeitung rozebírá kvóty, které Evropská unie nasadila na levný čínský textil. Mohli bychom si to vykládat jako přílišný protekcionismus. Číňané k nám ročně posílají miliony kusů oblečení, ale my zase osmdesát tisíc aut do Číny. Představme si, že by Peking dovoz automobilů odmítl. Hned by byl zase označen za komunistický Peking!
Přesto si deník myslí, že by Čína měla Unii ustoupit. Ať už je v právu, nebo ne, musí prostě pochopit pravidla kapitalismu. Přitom by ale nebylo moudré ani omezení dovozu. To kdyby Čína chtěla dát Evropanům pocítit, že jsou na jejích produktech závislí. To je právě to, co je tak vzteká, dodává německý deník.
Po Velké Británii a Švýcarsku je Francie třetí zemí, která zveřejnila seznam zakázaných leteckých společností. Stalo se tak včera. Francouzské noviny takové rozhodnutí vítají. Deník Le Monde sice uznává, že se tím pro bezpečnost letecké dopravy udělalo hodně - rozhodně to ale nestačí.
Evropské státy by měly zvýšit regulaci a dát větší pravomoci Mezinárodní organizaci pro civilní letectví. Úřad OSN zatím nemá žádné legální možnosti, jak zasáhnout. Dokud se to nezmění, letectví nebude úplně bezpečné, upozorňuje deník.
Polsko slaví 25. výročí vzniku hnutí Solidarita. Jaká je ale Solidarita dnes? To rozebírá polský deník Gazeta Wyborcza. Chybí jí silné vedení, a tak stojí na místě. Chybí jí odvaha na to, aby se dostala z krize.
Dnešní členové hnutí si od oslav v polském Gdaňsku radši drželi odstup. Sami říkají, že už mají jiné cíle, než jejich předchůdci. Teď je zajímá spíš sjezd strany a to ostatní už prý patří jiným. Komu? Bývalý vůdcům Solidarity, jako je třeba Lech Walesa.
Najdou se ale i tací, kteří v současné Solidaritě vidí pokračování odborového hnutí z roku 1980. Solidarita konstruovala tehdejší realitu, stejně jako v roce 1989. Teď by to mělo být také tak, říká jeden z nich pro polský list Gazeta Wyborcza.