Havárie Germanwings: Našla se druhá černá skříňka, kopilot hledal informace o sebevraždě

Vyšetřovatelé neštěstí airbusu Germanwings, který havaroval minulý týden ve francouzských Alpách, našli i druhou černou skříňku. Dnes to sdělila francouzská justice. Německá prokuratura mezitím uvedla, že druhý pilot, který údajně pád letadla způsobil, hledal na webu sebevražedné metody a zabezpečení kokpitu.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Francouzský prokurátor Brice Robin (uprostřed) na tiskové konferenci v Marseille po oznámení nálezu druhé černé skříňky havarovaného airbusu společnosti Germanwings

Francouzský prokurátor Brice Robin (uprostřed) na tiskové konferenci v Marseille po oznámení nálezu druhé černé skříňky havarovaného airbusu společnosti Germanwings | Zdroj: Reuters

Druhá černá skříňka má obsahovat technické údaje o letu, například výšku či rychlost stroje.

Společně s hlasovým záznamníkem, který vyšetřovatelé nalezli krátce po havárii, by měla pomoci v objasnění důvodu neštěstí.

Rekordér je prý silně poškozený, protože přišel o ochranný obal, podle francouzského prokurátora Brice Robina by ale neměl být problém data ze zařízení získat.

Přehrát

00:00 / 00:00

Analýza dat z druhé černé skříňky airbusu potrvá dva až tři týdny, říká Ladislav Keller, pilot a publicista z Úřadu pro civilní letectví

V této souvislosti uvažuje Francouzský úřad pro letectví o možnostech instalace technologie, která by pomohla záznam letu posílat v reálném čase do kontrolní věže a mít tak k dispozici informace, které by nebyly závislé na stavu černé skříňky.

Týdeník Paris Match dnes také informoval, že redakce má skutečně k dispozici záznam z posledních minut letu pořízený mobilním telefonem, o kterém se zmínila ve středu. Zatím ho však nehodlá publikovat.

Letoun nízkonákladových aerolinek Germanwings, patřících německé Lufthanse, se zřítil minulé úterý v Alpách na jihu Francie. Na palubě letu 4U 9525 mířícího z Barcelony do Düsseldorfu zahynulo všech 150 lidí včetně dvou pilotů a čtyř členů posádky.

Fotografie poškozeného zapisovače letových údajů, jedné ze dvou černých skříněk havarovaného letounu Germanwings | Foto: Reuters

Vyšetřovatelé zatím nebudou oficiálně informovat rodiny pozůstalých, dokud nedokončí kompletní identifikaci obětí. Odborníci už analyzovali 150 vzorků DNA, musí je ale ještě přiřadit ke konkrétním pasažérům.

FDR – Flight Data Recorder
- nahrává letové údaje (výšku, rychlost, tlak vzduchu v letadle, stav paliva atd.)
- doba záznamu: 25 hodin
CVR – Cockpit Voice Recorder
- nahrává komunikaci v pilotní kabině a komunikaci s kontrolní věží
- doba záznamu: dvě hodiny

Stroj zřejmě k zemi záměrně navedl druhý pilot Andreas Lubitz, když znemožnil kapitánovi návrat do kabiny poté, co odešel na toaletu, a zahájil klesání k horskému masivu. Vyšetřovatelé to zjistili z nahrávky hlasového záznamníku, který našli jako první.

Kopilot si zřejmě chtěl vzít život

Podle nejnovějších informací hledal Lubitz ještě den před havárií na internetu informace o způsobech sebevražd a o zabezpečení dveří kokpitu. Dnes to oznámilo státní zastupitelství v Düsseldorfu. Policie to zjistila z analýzy tabletu, který zabavila v Lubitzově düsseldorfském bytě.

„Vyhledávané adresy ve dnech před havárií dokazují, že se kopilot zajímal o léčebné metody, ale také o způsoby spáchání sebevraždy. Poslední den před osudným letem také hledal informace o zabezpečení dveří kokpitu letadla,“ uvedl německý prokurátor Christoph Kumpa.

Vyšetřovatelé už dříve oznámili, že kopilot trpěl psychickými problémy a depresemi, kvůli kterým byl v péči lékařů, navíc se nedávno rozešel s přítelkyní. Údajně měl také velké problémy se zrakem a právě sebevražedné sklony.

Pilot Andreas Lubitz na archivní fotografii ze srpna 2013 z půlmaratonu v Hamburku | Foto: Reuters

Jan Šmíd, ČTK, Pavel Polák, Simona Bartošová, Marie Machytková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme