Dopravní stávka ve Francii pokračuje jedenáctým dnem. Na tratě vyjel jen každý čtvrtý vlak TGV
Dopravní stávka ve Francii kvůli vládnímu návrhu důchodové reformy vstoupila do jedenáctého dne a ani v neděli nejsou podle agentury DPA náznaky brzkého ukončení protestů. Stávka vyvolává obavy především s ohledem na blížící se Vánoce. Francouzské dráhy SNCF uvedly, že dnes na tratě vyjel jen každý čtvrtý spoj vysokorychlostních vlaků TGV.
Dopravní chaos, který postihl dálkové i regionální spoje, se nevyhnul ani Paříži. Z 16 linek metra v metropoli fungují jen dvě, které jsou řízené automaticky a k provozu nepotřebují strojvedoucího.
Nechceme stávkovat o Vánocích, řekl šéf největšího odborového svazu ve Francii
Číst článek
Paříž se opět potýkala s velkými výpadky také v příměstské dopravě. Vlaky příměstského systému RER na lince A, která s denním počtem 1,2 milionu cestujících patří k nejvytíženějším, nebyly vůbec vypraveny. Autobusů v metropoli jezdilo 60 procent. Bezproblémový byl naopak provoz tramvají.
Agentura DPA uvedla, že zatímco se běžní Francouzi začínají strachovat, že se stávka protáhne do Vánoc, spory mezi odboráři a vládou se nijak nezlepšují.
Premiér Édouard Philippe nyní označil Vánoce za klíčový moment, kdy Francouzi nebudou chtít stávku akceptovat. Každý tak podle Philippe bude muset nést odpovědnost za své činy.
Několik odborářských organizací již uvedlo, že jsou připraveny se stávkou pokračovat i přes Vánoce a že žádný „klid zbraní“ nechystají, ač k němu SNCF vyzývá. Pokud podle železničního odboráře Laurenta Bruna chce vláda konflikt zažehnat ještě před vánočními svátky, má na to celý nadcházející týden.
Dráhy připraví krizový plán
Francouzské dráhy SNCF připravují pro případ stávek přes Vánoce krizový plán, který chtějí představit v nadcházejícím týdnu.
Macron se pouští do reformy, z níž vycouvali Chirac i Sarkozy. Důchody chce změnit protestům navzdory
Číst článek
Stávka, která trvá jedenáct dní, je podle DPA pro Francouze unavující a rovněž vede k růstu agresivity mezi cestujícími.
V televizi jsou všudypřítomné záběry nervních cestujících, kteří se musí po tisících tlačit, aby se dostali do několika málo fungujících spojů metra i příměstské železnice.
Jádrem sporu mezi odboráři a vládou je záměr reformovat stávající důchodový systém, který obsahuje řadu výjimek.
Premiér Philippe tvrdí, že reforma bude spravedlivá a stávající důchodový věk zůstane na 62 letech. Systémem bonusů a slev chce ale vláda motivovat k odchodu na odpočinek až v 64 letech.