Čína chce zlepšit pověst svých výrobků celosvětovou reklamou
Čína se snaží napravit špatnou pověst svých výrobků. Zaplatila si proto celosvětovou televizní reklamu. Někteří odborníci ji ale považují spíše za kontraproduktivní.
Muž zavazující si tkaničky čínské sportovní obuvi, žena připravující snídani z potravin vyndávaných z čínské ledničky, mladí lidé čekající na autobus a poslouchající hudbu na čínských přehrávačích nebo cestující sedící v letadle pocházejícím z Číny.
Třicetivteřinová reklama má jasný cíl - napravit reputaci zboží nesoucí označení Made in China. Koupit si ho dnes totiž můžete v jakémkoli koutu naší planety, většinou je však synonymem nejen levných, ale především nekvalitních produktů.
V případě potravin či hraček dokonce zdraví škodlivých a nebezpečných. Stačí vzpomenout na skandál s olovem před dvěma lety, který měl za následek stažení milionů kusů hraček z obchodů po celém světě, či přidávání melaminu do sušeného mléka, následkem čehož v Číně zemřelo nejméně šest dětí.
Náprava pošramocené pověsti ovšem bude dlouhou a krkolomnou cestou. Kopírování prakticky čehokoli navíc v nejlidnatější zemi světa pokračuje vesele dál, automobily počínaje a zbraňovými systémy konče.
Posledním známým případem je telefon iPhone, který jeho americký výrobce nedávno začal v Číně prodávat. Problémem ovšem je, že kdo z Číňanů už ho chtěl mít, tak ho vlastní, tedy jeho několikanásobně levnější kopii.
Reklama, nebo propaganda?
Samotná reklama, kterou v příštích šesti týdnech bude vysílat stanice CNN hlavně v Americe a asijsko-pacifickém regionu, ale podle některých odborníků Číně příliš nepomůže.
Jak například uvádí známý kulturní kritik Ču Ta-kche, působí spíše jako politická propaganda, než aby měla nějaký efekt a prodávala skutečnou kvalitu. A to tím spíše, že jednotlivé produkty předvádějí běloši a ne Číňané, kteří se přitom mají čím pochlubit.
Třeba v oblasti sportovního oblečení patří k nejoblíbenějším domácím značkám Li-Ling, proslulé jsou počítače Lenovo vyráběné v Číně a své místo na slunci si získává i elektronický gigant Mi-te-a. A co se jídla týče, společnost Kou-pu-li se o zákazníky, a to i v zahraničí, nemusí bát.
Jeden z diskutujících na internetu to pak napsal jasně: Když budou existovat jasná pravidla hry, která budou kontrolována, tedy především výrobní a obchodní podmínky, aby výrobní linky opouštělo jen originální a kvalitní zboží, nebude reklamy napravující špatnou reputaci zapotřebí.