Výsledky českých žáků příliš závisí na tom, z jak bohatých rodin pocházejí, upozornila EK
Úspěch dětí ve škole je v Česku příliš závislý na tom, jak bohatí jsou jejich rodiče. Upozornila na to v pravidelných doporučeních Evropská komise, která každý rok hodnotí hospodářský vývoj a reformy provedené v jednotlivých členských státech EU. Podle EK je v Česku jasně patrné, že děti ze sociálně slabých rodin mají výrazně horší studijní výsledky.
S upozorněním EK, že výsledky českých studentů výrazně závisí na tom, z jakého pocházejí prostředí a že dětem ze sociálně slabých rodin se daří výrazně hůř, nesouhlasí šéfredaktor webu Česká škola Janek Vagner.
„Výsledky žáků ze sociálně znevýhodněných rodin jsou u nás ve srovnání s ostatními státy v Evropě, jako například Francie či Itálie, velmi dobré a týká se to i romské minority. EK toto doporučení dává už počtvrté. Je to falešné téma, které je tam protlačené určitými skupinami, které si neustále stěžují na současný stav,“ říká.
Evropská komise zveřejnila pravidelná doporučení, která jednou za rok vydává pro země EU. Co dnes doporučila Česku, zjišťoval Ondřej Houska
Naopak s upozorněním EK souhlasí náměstek ministryně školství Stanislav Štech. „Nedokazuje to jen EK, ale my máme od roku 2002 či 2003 výzkumy zcela nezpochybnitelných autorit v této oblasti, které ukazují, že u nás je závislost na ekonomickém zázemí rodiny – a nevím proč do toho tahat jen Romy či minority - výrazně vyšší než v jiných zemích,“ zdůrazňuje.
Evropská komise Česku doporučila, aby pokračovalo v takzvané inkluzi znevýhodněných dětí. Ocenila pak současné návrhy týkající se inkluze, které prosazuje ministerstvo školství.
Česko by taky mělo podle Evropské komise zvýšit atraktivitu učitelského povolání, třeba zvýšením platů učitelů. I to by podle EK vedlo ke zlepšení vzdělanosti, a tedy i k lepšímu ekonomickému výkonu země.
Janek Vagnerv této souvislosti zdůrazňuje, že povolání učitele ztratilo prestiž a opouští ho řada pedagogů. „Být v současné době učitelem přitažlivé určitě není,“ říká s tím, že primárním důvodem je velmi nízké finanční ohodnocení.
„Pak je tady řada dalších faktorů. Například negativní vliv neustále se měnící legislativy, byrokratická zátěž učitelů, ředitelů a škol, poměrně nepřípustný tlak zřizovatelů v řadě obcí a tak dále. Ale to finanční ohodnocení je primární,“ dodává.
O doporučeních EK v oblasti českého školství mluvili v ČRo náměstek ministryně školství Stanislav Štech a šéfredaktor webu Česká škola Janek Vagner
Náměstek Stanislav Štech připomíná, že ministerstvo školství žádá pro příští rok zvýšení platů o 10 procent.
„Je nepřijatelné, aby učitelé měli 50 procent platu srovnatelných vysokoškolsky vzdělaných pracovníků. Návrh ministerstva navýšit platy učitelů skokově a začít 10 procenty jsou pouze začátkem. Pokud by tento trend vydržel, mohlo by se to citelněji zlepšit někdy kolem roku 2020,“ naznačuje.
Mezery ve výběru daní a plýtvání ve zdravotnictví
Evropská komise si také všímá mezer v oblasti výběru daní v ČR. Podle ní ministerstvo financí nepředkládá iniciativy, které by měly zlevnit výběr daní a zjednodušit podávání daňových přiznání.
Podle Evropské komise má Česko také velké rezervy z hlediska plýtvání ve zdravotnictví, kde čelíme hrozbě výrazně rostoucích nákladů na péči. Například příliš často dochází k hospitalizaci pacientů.
„Tady má EK pravdu, a je několik příčin, proč tomu tak je. Máme velký problém s nastavením úhrad, které často motivují k tomu, aby praktičtí lékaři byli obcházeni a aby pacienti mířili za péčí do nemocnic, nedořešený je také problém překryvu zdravotní a sociální péče,“ reaguje Ondřej Dostál, právník Platformy zdravotních pojištěnců.
Podle eurokomisaře pro hospodářství Pierra Moscoviciho by měly pokračovat v reformách všechny státy Evropské unie.
„Reformy musíme zrychlit, aby ekonomika víc rostla a vytvořila víc bohatství, protože zbytek světa zpomaluje. Kvůli tomu máme v našich plachtách méně větru, takže musíme nakopnout náš vlastní motor, jinak budeme muset, jak říkáme my Francouzi, začít pádlovat,“ řekl.