Volný čas děti stále častěji tráví u televize, potvrzuje výzkum
Doma děti tráví volný čas nejčastěji sledováním televize. Jak ukázal rozsáhlý výzkum mezi dětmi na základních školách, více než 90 procent žáků se na ni dívá několikrát do týdne. Denně se na televizi dívají přibližně tři čtvrtiny dětí, téměř pětina z nich přes 2 hodiny denně. Více času u televize tráví školáci, jejichž rodiče mají nižší vzdělání.
„Z výzkumu nám mimo jiné vyšla určitá provázanost mezi televizí a internetem. Čím více děti sledují televizi, tím pravděpodobně i více času stráví u internetu,“ dodává vedoucí výzkumu Miroslav Bocan z Národního institutu dětí a mládeže.
Podle dětského psychologa Václava Mertina má televize určitě i pozitivní vliv, je ale potřeba, aby se dítě rozvíjelo ve všech oblastech. Rodiče by tak dítěti měli nabídnout množství různých aktivit.
Vzdělání a ekonomické postavení rodičů ovlivňuje i jejich děti. Potomci vysokoškoláků se věnují rozmanitějším činnostem – sportují, chodí do kroužků a podobně. Právě pestrost je podle psychologů pro děti zásadní, aby se mohly všestranně rozvíjet.
„Kdybychom byli schopni říct, co dítě v životě čeká, kde se nejlépe uplatní, bylo by možné ho specializovat od sedmi let, protože děti jsou tvárné. Ale vzhledem k tomu, že to nevíme, doporučujeme, aby se rozvíjelo ve všech oblastech,“ vysvětluje dětský psycholog Václav Mertin.
Vzdělání má také vliv na to, jaké vlastnosti děti rodičům přisuzují. Ukázal to rozsáhlý výzkum o hodnotové orientaci dětí od 6 to 15 let.
Čím bohatší je rodina a rodiče mají vyšší vzdělání, tím je děti vnímají pozitivněji. Především pak matku, říká vedoucí výzkumu Miroslav Bocan z Národního institutu dětí a mládeže.
„Máma je vnímána jako hlavní persona v jejich životě. Co se týče vlastností, tak maminka je chytrá, hodná, málokdy se rozčílí, má na děti nejvíce času, je vnímána jako nejspravedlivější. Tatínek ji předčí jen v tom, že je s ním víc zábavy. Ovšem tatínka, co se zábavy týče, zase předčí kamarád,“ popisuje Bocan.
Výzkum je součástí projektu Klíče pro život a jeho závěry vyjdou i v publikaci s názvem Děti v ringu dnešního světa. Projekt spolufinancuje Evropská unie.