„Děti, které se učí venku a chodí tam často, vnímají, že to je jejich místo, kde se cítí dobře, a v budoucnu ho chtějí mnohem spíš chránit,“ říká Justina Danišová, autorka iniciativy Učíme venku.
Přijímačky – hotovo. Desítky tisíc žáků a žaček vyplnily testy z češtiny a matematiky a čekají na výsledky. Stojí to za ten stres a neměli bychom jednotné přijímačky zrušit?
„Ten víkend je pro studenty strašně důležitý. Je to fajn na oddech, aby si o tom studenti mohli popovídat a zároveň se mohli pobavit s nějakou vyšší autoritou,“ vysvětluje Robin Řežábek.
„Úvodní administrace trvá 15 minut, pak žáci píší matematiku, která je na 70 minut. Pokračuje se českým jazykem a literaturou – ta trvá 60 minut,“ popisuje ředitelka Cermatu.
S výukou žáků s odlišným mateřským jazykem mají učitelky více než osm let zkušeností. Podobně komplexní a interaktivní studijní materiály pedagogům dosud chyběly.
Každá škola si konkrétní termín v tomto období volí sama. Zatímco někde si budoucí prvňáci na zápis počkají, třeba v Sušici už ho někteří mají za sebou.
„Během našich cest na bruslích, paddleboardech a kdovíčem dalším se s mojí třídou nejlépe poznáváme. Když to aplikujete do vyučování, tak se vám to krásně vrací,“ říká učitel Lukáš Knaute.
Během přechodu ze školky do školy by pomohla lepší komunikace, myslí si Prokop. V Pořadu Život k nezaplacení mluví nejen o připravenosti dětí k nástupu do školy a plánované novele ke školním odkladům.
České školní jídelny se řídí desítky let starou vyhláškou o školním stravování. Ta v rámci tzv. spotřebního koše stanovuje, z jakých potravin školákům vařit. Od září ale začne platit nová vyhláška.
Případy kruté šikany a problémového chování na českých školách plní v posledních týdnech stránky médií. Šikanu je třeba nestigmatizovat a nebagatelizovat, shodují se experti v pořadu Reparát.
Nadaní žáci potřebují individuální přístup a bývají často komplikovanější osobnosti. Učitelé, kteří mají nadání odhalovat, je pak místo toho často považují za problematické.
„Na rozvoji systému pracujeme nonstop. Pro tento ročník jsme začínali v návaznosti na příští rok a budeme na tom stále pracovat,“ uvedla pro Radiožurnál ředitelka organizace Cermat Barbora Rosůlková.
Vedení Holešova prosazovalo sloučení dvou z místních tří základních škol. Od sloučení si radnice slibovala zlepšení vzdělávání a prostředí pro rozvoj žáků. Argumentovala i úsporami.
Obviněný student tušil, že se ho chystají vyloučit ze školy, kam si přinesl armádní nůž s devatenácticentimetrovou čepelí. Připravil o život dvě osoby a měl v úmyslu zavraždit i další.
Ve školách se brzy začnou měnit jídelníčky. Úpravu připravil Státní zdravotní ústav. Na nový jídelníček se snaží žáky připravit třeba chrudimská jídelna s názvem Kruh zdraví.
S převodem kanalizace na soukromou společnost souhlasilo v referendu 110 hlasujících, proti jich bylo 71. Rozkol mezi obyvateli způsobil zejména plán na výstavbu budovy pro druhý stupeň školy.
Novelou školského zákona nechce poslanec a učitel Pavel Klíma odklady zakázat, ale omezit. „Chceme pomoci plynulejšímu přechodu dětí ze školky do školy,“ vysvětluje.
Okna jsou díky škole jednou z nejbohatších obcí do osmi tisíc obyvatel. Z rozpočtového určení daní v roce 2023 získala obec v přepočtu na obyvatele 31 444 korun, což ji řadí na šesté místo v Česku.
„(Místo činu) lze popsat jen jako peklo. Mrtví, křik a kouř,“ citovala AFP policejního úředníka Larse Wiréna. Střelec přinesl zbraň do školy v něčem, co vypadalo jako obal na kytaru.
Studie, první svého druhu, došla k závěru, že to, jestli žáci ve třídě mohou, nebo nemohou používat mobilní telefon, nesouvisí s tím, jestli mají lepší známky nebo jestli jsou v lepší duševní pohodě.
„Neoficiální informace je, že policie střelce konfrontovala, došlo k přestřelce a pachatel se zastřelil,“ uvedl pro Radiožurnál švédský fotoreportér s českými kořeny Pavel Koubek.
Student podle dřívějších informací zavraždil zástupkyni ředitelky, neboť se domníval, že by mohl být vyloučen ze školy. Spolužačku pak napadl proto, že si myslel, že ho dívka údajně pomlouvala.
Dříve žáci žmoulali pod lavicí taháky, dnes mají na lavici mobil a v něm chatbota s AI. „Typicky žáci využívají AI pro referáty a čtenářské deníky,“ říká pro Český rozhlas Plus učitel Dominik Voráč.
„Zjišťovat, jak tomu žáci rozumí, je naprostá součást hodnocení, protože hodnotit nelze, aniž bych věděl, na co reaguji,“ hájí pedagog Karel Starý formativní hodnocení.