Vlakem rychleji z Prahy do Kladna, Liberce nebo Mnichova. Správa železnic modernizuje tratě
Rychlejší, tišší a šetrnější k životnímu prostředí. Na stovky kilometrů železničních tratí v Česku by do deseti let mohly místo starých motoráků vyjet nové elektrické vlaky. Troleje teď Správa železnic instaluje, nebo se k tomu chystá na 500 kilometrech kolejí. Týká se to třeba tratě z Prahy do Kladna a na letiště.
„Jezdím do centra a ještě dál na Béčku (trasa metra B) a pokračuji ještě dál z Masaryčky (stanice Masarykovo nádraží), tak mi to docela dost komplikuje život.“
cestující
„Jezdím z Kladna, ze Švermova, takže se nás určitě dotkne, až bude přerušená doprava mezi Kralupami a Kladnem.“
cestující
Na nádraží Praha-Dejvice je aktuálně při cestách z Kladna do Prahy přestupní bod, úsek dál odtud k Výstavišti a Masarykovu nádraží Správa železnic modernizuje a vlaky tamtudy neprojedou. Až bude celá trať hotová, cestování zrychlí a bude pohodlnější.
V Česku by mohly být rychlejší vlaky a to díky jejich elektrifikaci. Poslechněte si reportáž
„Elektrizované tratě zpravidla umožňují krácení cestovních dob díky větší dynamice a odstranění přepřahů. Dochází ke snížení emisí z dopravy, elektrické vlaky také obvykle znamenají tišší provoz a vyšší komfort cestování. Dalším benefitem je možnost rekuperace energie při brzdění,“ vysvětluje Radiožurnálu mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.
Pro organizaci je podle něj takzvaná elektrizace tratí jednou z priorit. Teď musí dopravci motorové lokomotivy vypravovat i na klíčové úseky dálkových linek.
Třeba vlaky z Prahy do Mnichova ztratí na plzeňském nádraží kvůli výměně elektrické lokomotivy za motorovou skoro čtvrt hodiny. I to se má změnit, elektrizace je na tomto úseku už schválená. Celkem se už připravuje 500 kilometrů tratí.
První úsek do Liberce
„Elektrizace dalších přibližně 560 kilometrů se pak prověřuje v rámci studií proveditelnosti. Zmínit můžeme například plánovanou elektrizaci trati Kralupy nad Vltavou - Neratovice nebo elektrizaci trati z Mladé Boleslavi přes Liberec k polským hranicím,“ přibližuje plány Gavenda.
Porucha způsobená zloději zkomplikovala provoz vlaků. Spoje v Praze měly zpoždění, některé nevyjely
Číst článek
Liberecký kraj by se v takovém případě dočkal vůbec první elektrifikované trati, na jeho území zatím není ani jeden takový úsek.
Ani tam, kam se stavaři se stožáry pro troleje nedostanou, by neměly motorové vlaky jezdit navždy. Ministerstvo dopravy počítá i s objednávkami vlaků, které spalovací motor nepotřebují.
„Vždycky se posuzuje, jestli je možné udělat tu klasickou elektrizaci, nebo z různých důvodů bude vhodnější použít bateriové nebo vodíkové vlaky. To se bude týkat hlavně horských nebo podhorských tratí,“ říká mluvčí resortu František Jemelka.
Snižování emisí i ze železniční dopravy je jedním z dlouhodobých cílů ministerstva dopravy, čerpat na to bude i evropské peníze.