Vlakem rychleji z Prahy do Kladna, Liberce nebo Mnichova. Správa železnic modernizuje tratě

Rychlejší, tišší a šetrnější k životnímu prostředí. Na stovky kilometrů železničních tratí v Česku by do deseti let mohly místo starých motoráků vyjet nové elektrické vlaky. Troleje teď Správa železnic instaluje, nebo se k tomu chystá na 500 kilometrech kolejí. Týká se to třeba tratě z Prahy do Kladna a na letiště.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

vlak Českých drah, motorový vůz 854, Masarykovo nádraží, ilustrační foto

Modernizace se mimo jiné týká Masarykova nádraží | Foto: René Volfík | Zdroj: iROZHLAS.cz

„Jezdím do centra a ještě dál na Béčku (trasa metra B) a pokračuji ještě dál z Masaryčky (stanice Masarykovo nádraží), tak mi to docela dost komplikuje život.“

cestující

„Jezdím z Kladna, ze Švermova, takže se nás určitě dotkne, až bude přerušená doprava mezi Kralupami a Kladnem.“

cestující

Na nádraží Praha-Dejvice je aktuálně při cestách z Kladna do Prahy přestupní bod, úsek dál odtud k Výstavišti a Masarykovu nádraží Správa železnic modernizuje a vlaky tamtudy neprojedou. Až bude celá trať hotová, cestování zrychlí a bude pohodlnější.

Přehrát

00:00 / 00:00

V Česku by mohly být rychlejší vlaky a to díky jejich elektrifikaci. Poslechněte si reportáž

„Elektrizované tratě zpravidla umožňují krácení cestovních dob díky větší dynamice a odstranění přepřahů. Dochází ke snížení emisí z dopravy, elektrické vlaky také obvykle znamenají tišší provoz a vyšší komfort cestování. Dalším benefitem je možnost rekuperace energie při brzdění,“ vysvětluje Radiožurnálu mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

Pro organizaci je podle něj takzvaná elektrizace tratí jednou z priorit. Teď musí dopravci motorové lokomotivy vypravovat i na klíčové úseky dálkových linek.

Třeba vlaky z Prahy do Mnichova ztratí na plzeňském nádraží kvůli výměně elektrické lokomotivy za motorovou skoro čtvrt hodiny. I to se má změnit, elektrizace je na tomto úseku už schválená. Celkem se už připravuje 500 kilometrů tratí.

První úsek do Liberce

„Elektrizace dalších přibližně 560 kilometrů se pak prověřuje v rámci studií proveditelnosti. Zmínit můžeme například plánovanou elektrizaci trati Kralupy nad Vltavou - Neratovice nebo elektrizaci trati z Mladé Boleslavi přes Liberec k polským hranicím,“ přibližuje plány Gavenda.

Porucha způsobená zloději zkomplikovala provoz vlaků. Spoje v Praze měly zpoždění, některé nevyjely

Číst článek

Liberecký kraj by se v takovém případě dočkal vůbec první elektrifikované trati, na jeho území zatím není ani jeden takový úsek.

Ani tam, kam se stavaři se stožáry pro troleje nedostanou, by neměly motorové vlaky jezdit navždy. Ministerstvo dopravy počítá i s objednávkami vlaků, které spalovací motor nepotřebují.

„Vždycky se posuzuje, jestli je možné udělat tu klasickou elektrizaci, nebo z různých důvodů bude vhodnější použít bateriové nebo vodíkové vlaky. To se bude týkat hlavně horských nebo podhorských tratí,“ říká mluvčí resortu František Jemelka.

Snižování emisí i ze železniční dopravy je jedním z dlouhodobých cílů ministerstva dopravy, čerpat na to bude i evropské peníze.

Vojtěch Tomášek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme