Většina sběren kovů odkoupí i kradenou dopravní značku
Reportážní test Českého rozhlasu ukázal na vážná porušování předpisů výkupen železa na Vysočině. Pět ze šesti od nás chtělo koupit ‚kradené‘ dopravní značky. S kufrem plným železa a hliníku jsme se vydali do sběren poté, co Česká obchodní inspekce odhalila nedostatky u většiny výkupen na Vysočině. Náš pokus se skrytým mikrofonem to potvrdil. Nejen že od nás dopravní značky chtěli jejich pracovníci koupit, někteří z nich nás chtěli i ošidit na penězích.
Jediná výkupna železa, která odmítla značku a její patku vykoupit, byla v Jihlavě Pávově.
„To jsou věci prospěšné a to se nesmí ze zákona,“ říká správně obsluha.
V Třešti nám hned vzali kus hliníku z ruky a honem s ním na váhu. Je tedy dost pravděpodobné, že poslední ztracené kanály, které podle Miroslava Báně z Krajské správy a údržby silnic mohly způsobit neštěstí, skončily právě tam.
Reportáž Olgy Štrejbarové, která testovala poctivost výkupen železa na Vysočině
„Bylo to na silnici u Třeště, kde došlo ke krádeži těchto vpustí,“ říká Báňa. Krádeže dopravních značek jsou přitom podle Ředitelství silnic a dálnic nebezpečným a drahým hazardem.
„Jsou to krádeže, které se pro nás pohybují řádově v jednotkách milionů korun. Z hlediska bezpečnosti provozu je nutné situaci operativně okamžitě řešit tak, abychom byli schopni zajistit pro řidiče bezpečnou sjízdnost,“ potvrdila Radiožurnálu zástupkyně úřadu Martina Vápeníková.
V poslední době se množí krádeže kabeláže, kvůli kterým jsou pak mimo provoz důležité silnice. Nedávno třeba část Pražského okruhu.
V Třešti sice zákony nedodržují, ale alespoň odkupy váží. To se nedá říci o zaměstnanci v Telči. Stejné výsledky našeho redakčního testu byly i v Brtnici u Jihlavy, v Jaroměřicích nebo třeba ve Žďáře nad Sázavou.
Testem neprošlo pět ze šesti testovaných výkupen železa. Jedna z nich nás navíc evidentně chtěla ošidit na penězích.
Hostem Ranního interview byl Vladimír Petráš, vedoucí provozu Střediska údržby v Šumperku
Některé kradené suroviny ze silnic však nekončí jen ve sběrnách. "Velkým problémem je třeba zcizování částí starých zábradlí. Myslíme si, že ty neskončí ve sběrnách, ale na stavbách jako náhrada nějakých tyček nebo traverz," říká Vladimír Petráš, vedoucí provozu Střediska údržby v Šumperku.
Za největší problém ale považuje krádeže dešťových vpustí, hlavně jejich mříží. "Pro účastníky silničního provozu je to smrtelná past, cyklista se na tom může zabít," upozorňuje Petráš.
Při opravě je navíc takřka nemožné sehnat identickou mříž, většinou se musí měnit i celý rám výpustě a někdy je nutná i celková rekonstrukce. Škoda se pak pohybuje řádově v desítkách tisíc korun na jednom kusu.
Chybějící značku či poklop nahlašte policii
Pokud si řidič nebo kdokoli jiný všimne, že na silnici chybí značka nebo třeba poklop kanálu, měl by zavolat policii. "Ta má přímý kontakt na pohotovostního pracovníka, který zajistí označení či překrytí místa, aby nedošlo k nehodě a zranění," vysvětluje Petráš.
Pracovníci údržby pak závadu většinou opraví do jednoho dne, v případě celkové rekonstrukce může být místo neprůjezdné i tři až čtyři dny. Způsob, jak krádežím zabránit, ale podle Petráše prakticky neexistuje.
"Je to neřešitelné. Třeba zavařit mříž nemůžeme, za chvíli to začne cvakat. To by u každé značky muselo být signalizační zařízení. Je to stejné, jako se drahám nepodaří zabránit zcizováním kabelů, které jsou stejně důležité," uzavírá Vladimír Petráš.