Učňů je málo, stát se je snaží nalákat
Zájem o učňovské obory je u nás stále malý. Proto se ministerstvo školství rozhodlo přijmout legislativní opatření. Takzvaný akční plán podpory odborného vzdělávání by měl do učilišť nalákat hlavně žáky devátých tříd základních škol už v letošním školním roce.
Od tohoto školního roku platí třeba novela, která umožní získat druhý výuční list ve zkráceném řízení. Podrobnosti sdělil Radiožurnálu náměstek ministryně školství Jindřich Kitzberger.
"Bude možnost získat druhý výuční list zkráceným studiem. V maturitním oboru, kde je odborný výcvik, bude zase možnost získat zároveň i výuční list. To jsou opatření, která pak zvyšují šance absolventů na trhu práce," vysvětlil Kitzberger.
Mnoho podobných oborů se také od letoška sloučilo do větších celků, absolvent tak bude mít širší kvalifikaci. Ministerstvo školství také připravilo ve spolupráci s ministerstvem financí novelu, která by měla firmám spolupracujícím s učilišti umožnit různé úlevy na daních.
Školský resort jednal i s ministerstvem práce a sociálních věcí o možnosti uzavření přímé smlouvy mezi zaměstnavatelem a žákem nebo studentem.
Náměstek ministryně školství Jindřich Kitzberger popsal, jak by v praxi smluvní vztah vypadal: "Že zaměstnavatel může žáky hmotně motivovat pro práci na jeho pracovišti, pro jeho další působení. Může ho zavázat, že pokud do něj prostředky vloží, bude u něj pak žák zůstávat," vedl náměstek Kitzberger.
Právě zaměstnavatele trápí úbytek učňů nejvíc. Některé automobilové firmy už třeba poskytují u vybraných oborů prospěchová stipendia, České dráhy zase nabízejí měsíční kapesné a příspěvek na bydlení, školní pomůcky a dopravu. Za to jim však musejí studenti podepsat, že u nich budou pracovat nejméně pět let od maturity.
V Praze se snaží zvýšit počet učňů kampaní na podporu řemesel
Do prvních ročníků pražských učilišť letos už nastupuje víc žáků než minulý rok. Pomohla tomu pražská informační kampaň na podporu řemesel. Akci s názvem 'Řemeslo žije!' spustilo hlavní město před půl rokem, cílem bylo přilákat víc žáků do učení. Její součástí byly informační akce pro žáky a jejich rodiče, soutěže, výstavy, ale také třeba rozhovory s mladými učni na TV Óčko.