U Plzně skončila ražba nejdelšího železničního tunelu v Česku. Cestu z Prahy zkrátí o devět minut
Nejdelší železniční tunel v Česku v Ejpovicích u Plzně už má oba dva tubusy. Stavbaři v sobotu ukončili ražbu severní, čtyřkilometrové části. Kvůli náročným geologickým podmínkám se stavba prodražila ze čtyř na pět miliard korun. První vlaky projedou tunelem na konci příštího roku.
V sobotu se celá razicí hlava stroje o průměru téměř 10 metrů objevila znovu na povrchu. Prorazila přitom sgrafitový obraz lokomotivy namalovaný na stěně výjezdového portálu v Plzni na Doubravce. Slavnostní prorážku sledovali zájemci přímo u tunelu.
První tubus razil obří stroj Viktorie 16 měsíců, ražba druhého trvala rok. Další práce na obou tubusech potrvají ještě více než rok.
Přes čtyři kilometry dlouhý tunel se dvěma tubusy pro každý směr je součástí modernizace trati mezi Plzní a Rokycany. Trasu mezi Prahou a Plzní zkrátí o šest kilometrů, tedy asi o devět minut.