Nejméně průhledné financování kampaně mají hnutí ANO a SPD, uvádí Transparency International
Podle organizace Transparency International se v Česku snižuje průhlednost financování předvolebních kampaní. Nejhůře obstály v jejím hodnocení před krajskými volbami hnutí ANO, SPD a karlovarská koalice ODS a KDU-ČSL s podporou Soukromníků.
Jedním z hlavních prohřešků stran je, že nedostatečně informují o plánovaných rozpočtech na kampaň. „Nesnaží se zveřejnit, kdo jsou přesně členové jejich týmů, nedávají informace, na jakých facebookových a jiných profilech na sociálních sítích bude kampaň probíhat, a celkově se snaží o strategii a finančních parametrech kampaně neříkat mnoho,“ řekl pro Radiožurnál vedoucí projektu Transparentní volby.cz Ondřej Cakl.
Žádná se vám nelíbí? Sestavte si kandidátku snů pro krajské volby
Číst článek
Server dále uvedl, že výrazným problémem kampaní je také jejich manipulativní vedení skrze reklamní články od PR agentur, které zdánlivě informují o běžné krajské agendě.
„Trendem v transparentnosti kampaně po parlamentních volbách 2017, který není nutné složitě analyzovat, se stalo lajdáctví. Dokonce i subjekty, které už mají vytvořeny nástroje zveřejňování informací o rozpočtu, donorech, personálním vedení kampaně nebo struktuře ekosystémů sociálních sítí, se nenamáhají je před krajskými volbami aplikovat,“ dodal Cakl v hodnocení zprávy.
Kritické reakce
Podle předsedy hnutí SPD Tomia Okamury je ale Transparency International nedůvěryhodná, stejně jako i její hodnocení kampaní. S výsledky zprávy nesouhlasí ani manažer hnutí ANO Jan Richter.
„Často naopak zveřejňujeme i věci a informace, které jsou nad rámec zákona. Veškeré náklady jsou uvedeny na transparentním účtu, takže se o netransparentnosti z naší strany nedá vůbec hovořit,“ uvedl.
Nejlépe si naopak podle organizace vedli Piráti, plzeňská koalice KDU-ČSL, ADS a Nestraníků, a také ústečtí Spojenci pro kraj.