V Praze bude jezdit unikátní tramvaj K2 vyrobená v roce 1977. Cestující se v ní ještě nikdy nesvezli
Tramvaj K2 vyrobili v ČKD Tatra Praha v roce 1977. Fungovala potom jako zácvikové vozidlo v Bratislavě. Po kompletní renovaci se s ní od jara příštího roku svezou cestující na nostalgické lince 23 a na historické 42.
Unikátní tramvaji s označením K2 je letos 45 let. Je to dvoučlánkové vozidlo spojené kloubem, které hned z výroby putovalo rovnou do Bratislavy. Tam sice jezdila až do roku 2009, ale bez cestujících. Fungovala totiž jako zácvikové vozidlo pro budoucí řidiče tramvají.
Loni ji bratislavský dopravce nabídl k prodeji. Zájem projevil pražský dopravní podnik a vůz odkoupil za 1000 eur (v přepočtu za zhruba 24 tisíc korun). Na jaře se v ní tak vůbec poprvé svezou cestující.
Poté, co tramvaj odkoupil pražský dopravní podnik, nechal vůz opravit v Brně. To bylo loni v říjnu. Tam zjistili – poté co celý vůz odstrojili – že je karosérie hodně zdeformovaná. Museli proto vyměnit velkou část nosných prvků. Do té doby totiž vůz neprošel žádnou opravou.
Kompletní renovací prošel také vnitřek tramvaje a kabina řidiče. Celá oprava vozu vyšla na 9,5 milionu korun.
Teď čekají K2 podle Jana Šurovského, technického ředitele pražského dopravního podniku, ještě zkušební jízdy a nainstalování odbavovacího a informačního systému. Na jaře se vůz poprvé od svého vzniku otevře cestujícím.
Tramvaj K2 byla první československá článková tramvaj a vyráběla se do roku 1983. Zatímco v Praze tento typ tramvaje nikdy nejezdil kvůli velmi členitému terénu, v Brně s ním mají od roku 1966, kdy vyjel první prototyp, bohaté zkušenosti. Ve městě jich jezdilo přes 130 a dodnes jich ještě několik zůstává v provozu.
Tramvaj byla odvozená od typu T3, který se rozšířil do všech provozů v Československu a také do řady bývalého východního bloku.