Reflexní oblečení může výrazně snížit nehodovost chodců a cyklistů
Za snížené viditelnosti umírá polovina chodců. Totéž platí i pro cyklisty. Nošení reflexního oblečení by podle organizace BESIP výrazně snížilo nehodovost chodců i cyklistů.
Hlavním problémem na českých silnicích je podle BESIPu pohyb neosvětlených chodců a cyklistů na silnicích nižší třídy mezi obcemi za tmy.
Především za této situace by měli chodci nosit reflexní oblečení nebo obyčejné reflexní přívěšky. Touto cestou se vydala celá řada států jako například skandinávské státy, Estonsko nebo nově i Slovensko.
„My máme třeba příklady z Estonska, kde rapidně klesla nehodovost po zavedení povinnosti nosit reflexy. V roce 1999 bylo 47 procent mrtvých chodců za tmy, v loňském roce pouze 9 procent,“ uvádí příklad Budský z oddělení BESIP.
O nutnosti reflexního oblečení na silnicích mluvil ve Světě o deváté Roman Budský z organizace BESIP
BESIP usiluje o to, aby i v Česku bylo povinností nosit reflexní oblečení. „Výrazným způsobem to může snížit fatální nehodovost chodců za tmy,“ domnívá se Budský.
Začít by chtěl BESIP u lidí, aby dbali na svoji bezpečnost a dobrovolně používali reflexní doplňky. Ty rozdávají na svých akcích, koupit si je lidé mohou i v prodejnách.
„Rádi bychom iniciovali změnu stávajících pravidel silničního provozu, že by byla povinnost být označen reflexními doplňky při pohybu na pozemních komunikacích mimo obec za snížené viditelnosti,“ říká Budský.
Své chování mohou zlepšit i řidiči a snížit tak počet mrtvých chodců.
„Jedním z nešvarů, který se objevuje naprosto typicky je, že po přepnutí dálkových světel na potkávací řidiči nesníží rychlost jízdy. Pokud se před nimi objeví nějaká překážka a oni jedou na potkávací světla nezměněnou rychlostí, nemají šanci zareagovat na překážku, nemají šanci zastavit,“ dodává Budský.