Poslanci omezili reklamu v ČT. Bude jen na ČT2 a ČT4
Česká televize bude moci vysílat reklamu pouze na programech ČT2 a ČT4. Reklama tak zmizí z kanálů ČT1 a ČT24. Také teleshopping bude zcela zakázán. Vyplývá to z novely zákona o České televizi, kterou dnes schválili poslanci. Výnosy z reklamy na ČT2 získá Státní fond kultury a peníze z reklamy na ČT4 půjdou na výrobu sportovních pořadů.
Po změně volaly konkurenční komerční stanice, které mají naopak alespoň částečně nahradit výpadek, který konec reklamy v na dvou kanálech České televize znamená pro podporu fondu kinematografie. Tam totiž veřejnoprávní stanice dosud odváděla ročně stamiliony korun. Naopak proti novele jsou zadavatelé reklamy.
„Nejsilnější televize Nova a Prima již teď mají poměrně silnou pozici na trhu a nemožností reklamy na České televizi se tato pozice ještě zesílí. My tomu říkáme v uvozovkách duopol. Je to pro trh velmi nebezpečné,“ řekl prezident Asociace českých reklamních agentur Pavel Brabec.
O reklamě v České televizi mluví Pavel Brabec z Asociace reklamních agentur a editor serveru Mediář.cz Ondřej Aust v Ozvěnách dne na Radiožurnálu.mp3
Podle jeho slov nebude Česká televize nikdy schopná z příjmů koncesionářských poplatků přispívat například na filmovou tvorbu. Těmito penězi pokryje pouze svou tvorbu a své režijní náklady.
Se zrušením reklamy v České televizi souhlasí editor serveru Mediář.cz Ondřej Aust.
„Na příkladu BBC vidíme, že pokud televize nemusí přizpůsobovat svůj program nebo výkony sledovanosti a komerčním výdělkům, tak se jedná o určitou kultivaci prostředí. Ten zájem prostě není čistě komerční,“ uvedl Ondřej Aust.
Pavel Brabec naopak soudí, že výnosy z reklamy pomáhají financovat úroveň televizní tvorby, protože ministerstvo kultury využívá těchto prostředků na granty pro tvůrce.
Šéfredaktor serveru Digizone.cz Jan Potůček mluví o omezení reklamy v České televizi ve Stalo se dnes na Radiožurnálu.mp3
„Z dlouhodobých statistik vyplývá, že prakticky od roku 2007 pozitivní vliv výnosů z reklamy na celkový rozpočet České televize neustále klesá. V posledních dvou letech to navíc bylo umocněno ještě tím, že dopadla na český reklamní trh krize. To znamená, že propady oproti plánovaným výnosům byly ještě větší,“ připomněl Ondřej Aust.
Doplnil, že Česká televize letos hospodaří se zhruba sedmi miliardami korun. Loňské příjmy z reklamy přitom dosáhly přibližně 380 milionů korun. Z těchto údajů podle něj vyplývá, že ČT může fungovat i bez reklamy a stejnou částku dokáže v krajním případě najít v interních rezervách.
„Je to řešení situace, kdy český stát nemá vyřešeno financování kultury, protož ministerstvo kultury už dva roky řeší, čím naplnit Fond kultury, kterým podporuje kulturní instituce. ČT2 bude vysílat reklamu a paradoxně jako menšinový kanál se bude muset snažit zvyšovat sledovanost, aby dodal tomuto fondu patřičné peníze. U ČT4 to celkem chápu, protože ceny vysílacích práv pro sportovní události jsou celkem vysoké, takže tam je to logické,“ řekl šéfredaktor serveru Digizone.cz Jan Potůček.
ČT2 se pekel jeho slov bude určitě zaměřovat na většinovější publikum, bude asi dávat nějaké atraktivnější dokumenty, případně seriály.
„Naštěstí neprošel návrh televize Prima, která chtěla, aby zákonem bylo ČT2 zakázáno vysílat zpravodajství, původní hrané seriály nebo zábavu,“ dodal Jan Potůček.