‚Neobsahuje odborný vstup znalce.‘ V kauze posudku pro pražský dopravní podnik padlo trestní oznámení
Posudek Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava pro pražský dopravní podnik, jehož část je podle informací Radiožurnálu a webu iROZHLAS.cz kompilátem dokumentů a prezentací stažených z internetu, prověří policisté. Organizace Transparency International totiž ve věci podala trestní oznámení. „Zpracovaný dokument se zcela vymyká nárokům kladeným na znalecké posudky,“ vysvětlila krok organizace.
Znalecký posudek si u Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava (VŠB-TUO) objednal pražský dopravní podnik kvůli soudnímu sporu, který městská firma vede se společností Inženýring dopravních staveb o více než 370 milionů korun za inženýrské práce při stavbě první etapy metra D. Za posudek zaplatil 5,6 milionu korun bez daně (6,8 milionu korun s DPH).
‚I kdyby to bylo stejné, není to zkopírované.‘ Znalci si řekli o sedm milionů za posudek stažený z internetu
Číst článek
Radiožurnál a server iROZHLAS.cz ale při prozkoumání dokumentu zjistily, že posudek tvoří stovky stran textů stažených z internetu. V první části posudku zabírají okopírované pasáže výraznou většinu stran.
I proto, že se posudek podle Transparency International zcela vymyká nárokům, které jsou na znalecké posudky kladené, rozhodla se organizace podat ve věci trestní oznámení na neznámého pachatele. „K podání trestního oznámení jsme přistoupili z toho důvodu, že předložený dokument je absurdním cárem papíru a podpis pod ním nemohl být ničím jiným než úmyslnou snahou obohatit se díky znaleckému oprávnění,“ vysvětlil důvody právník organizace Jan Dupák motivaci trestní oznámení podat.
Podle něj tomu napovídá i skutečnost, že se problematikou procesů při povolování staveb, které se posudek týká, zabýval Ústav oceňování majetku, do jehož gesce by tato oblast vůbec spadat neměla.
Nevíte, že se pracuje s daty. Na dotazy laiků nebudu reagovat, říká autor zkopírovaného posudku pro DPP
Číst článek
„Tento posudek neobsahuje vůbec žádný odborný vstup znalce. Vnímáme to jako závažný případ zneužití odborného oprávnění výměnou za značnou finanční odměnu, že je namístě reagovat prostředky trestního práva,“ doplnil Dupák s tím, že znalecké posudky mívají velký vliv na výsledek soudního sporu a znalci tak proto nesou velkou odpovědnost za to, aby byly vypracovány správně.
Posudek k soudnímu sporu
Jak už dříve informoval Radiožurnál a server iROZHLAS.cz, řešený znalecký posudek má 584 stran a jeho velkou část zabírají pasáže zkopírované metodou copy+paste (tedy zkopírovat a vložit z jiných dokumentů pomocí klávesových zkratek ctrl+c a ctrl+v).
Ta ale podle právníka Miroslava Frýdka, který vzdělává znalce na brněnské Masarykově univerzitě, nemá ve znaleckých posudcích co dělat. „Předmětný postup považuji za neprofesionální, vymykající se běžné praxi ve znalectví,“ uvedl expert na znalecké právo.
Část posudku tvořila například prezentace geologa Petra Kycla, kterou před devíti lety přednášel studentům prvního ročníku pražské přírodovědy. Byla o inženýrsko-geologickém výzkumu a podle svých slov se ji Kycl snažil co nejvíce zjednodušit, a proto neočekával, že by se její části v nějakém posudku objevily.
Problematický byl posudek i podle České komory autorizovaných inženýrů a techniků (ČKAIT), jejíž část webu ostravští znalci do dokumentu také zkopírovali. A to mezi stranami 24-148. V textu dokonce zůstaly i žlutě vyznačené hypertextové odkazy z webu. Komora o celé věci jednala s vedením vysoké školy, která nakonec souhlasila, že bude komoře zneužití textů z jejích stránek kompenzovat.
„VŠB-TUO se omluvila za postup svého zaměstnance a zavázala se poskytovat Komoře podporu pro další vzdělávání autorizovaných osob ČKAIT, například formou bezúplatného nebo zvýhodněného pronájmu výukových prostor, zajištěním školitelů či spoluprací na tvorbě metodických pomůcek,“ popsal 1. místopředseda představenstva inženýrské komory Petr Dospiva. Vysoká škola totiž na zaslané dotazy nereagovala.
Dopravní podnik uzavřel s Ústavem oceňování majetku smlouvu na vypracování posudku v půlce února 2023. Už o měsíc později museli znalci odevzdat jeho první část za 350 tisíc korun. Druhou část dokončil ústav o půl roku později a získal za ni zbylých 5,3 milionu korun.
Jak ale zjistil Radiožurnál, posudky zadané Inženýringem dopravních staveb u Českého vysokého učení technického v Praze a Vysokého učení technického v Brně byly nejen výrazně levnější (každý vyšel na zhruba milion korun), ale zároveň jejich sepsání trvalo univerzitám více než rok.
Pražský dopravní podnik (DPP) se k ceně či spokojenosti s odevzdaným posudkem odmítl už dříve vyjádřit. „Omlouváme se, ale s ohledem na probíhající soudní spor, ve kterém je dopravní podnik účelově žalován o stovky milionů korun, se k ostatním otázkám nebudeme do vynesení rozsudku vyjadřovat,“ sdělil v březnu vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík.