Kontroloři zjistili chyby v hospodaření památkového ústavu. Upozornili i na nedostatky v zadávání zakázek

Národní památkový ústav v letech 2017 až 2019 chyboval při vedení účetnictví a při evidenci kulturních předmětů, nedostatky kontrola objevila i při zadávání veřejných zakázek. V tiskové zprávě na to upozornil Nejvyšší kontrolní úřad. Dodal, že některá pochybení ústav už v průběhu kontroly napravil. Jak řekla Radiožurnálu mluvčí Národního památkového ústavu Jana Hartmanová, památkáři se závěry kontroly souhlasí, poukazují ale na nepřesnosti.

Prha (Aktualizováno: 13:44 12. 7. 2021) Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Národní památkový ústav

Národní památkový ústav chyboval podle kontroly například v účetnictví nebo při zadávání zakázek | Foto: Tomáš Adamec | Zdroj: Český rozhlas

Kontroloři ve zprávě zmiňují například nesprávné provedení evidence a inventury sbírek muzejní povahy, při nichž Národní památkový ústav nepostupoval jednotným způsobem. V letech 2018 a 2019 pak při inventarizaci nezjistil, že má ve své správě tři nově získané zámecké knihovny. Mobiliární fondy, historické knihovny nebo archeologické nálezy zákon neupravuje, ústav se tak řídil svými vnitřními předpisy.

Kontrolní úřad: Správa sociálního zabezpečení byla neefektivní, na pojištění vybrala 1,8 bilionu korun

Číst článek

V účetnictví ústav podle Nejvyššího kontrolního úřadu například nevedl dvě nemovité kulturní památky, a to karlínskou Invalidovnu a objekt v Liliové ulici v Praze v celkové pořizovací ceně více než 96 milionů korun.

Ústav měl také nedostatky v odpisování a oceňování majetku a účtoval v nesprávném časovém období. A problémy kontrolní úřad našel i v nákupech právních služeb.

„Například u dvou smluv (Národní památkový ústav) sjednal jejich zpětnou účinnost. Za služby, které využíval ještě před uzavřením těchto smluv, zaplatil celkem přes 145 tisíc korun. Navíc zaplatil advokátní kanceláři i za služby, na které mohl využít své vlastní zaměstnance. V dalším případě NPÚ zaplatil přes 240 tisíc korun za právní služby na základě smlouvy, která už vypršela nebo u ní byla vyčerpána maximální sjednaná částka k úhradě,“ uvádí kontroloři. V jednom případě památkáři poskytovali památku k bezúplatnému užívání bez smlouvy - po skončení platnosti té původní trvalo ústavu čtyři roky uzavřít novou.

Chyby v zakázkách

Kontrola v památkovém ústavu zjistila i několik případů porušení zákona o zadávání veřejných zakázek.

Kontroloři zjistili v hospodaření Národního památkového ústavu nedostatky. Chyby měl v evidenci kulturních předmětů, v účetnictví a v některých veřejných zakázkách. Část těchto nedostatků napravil NPÚ už v průběhu kontroly. Více zde: bit.ly/3ARGM6n

07:14 – 12. 07. 2021

1 6

„V jeden den objednal (Národní památkový ústav) několikrát od stejného dodavatele podobné plnění, pokaždé do 50 tisíc korun. Obešel tím zákon o zadávání veřejných zakázek i zákon o registru smluv. Celkem tak napřímo zadal zakázky za téměř 338 tisíc korun. V dalším případě zadal napřímo zakázku na IT a právní služby k GDPR v předpokládané hodnotě téměř 400 tisíc korun bez průzkumu trhu, jen na základě starší poptávky na podobné služby,“ popsal Nejvyšší kontrolní úřad.

Ve vnitřním kontrolním systému pak Národní památkový ústav měl platit faktury po splatnosti a proplácet prostředky v rozporu se smlouvou nebo objednávkou. Při nákupech pak nedodržoval schvalovací postupy a uzavíral smlouvy bez předchozího schválení příslušnými zaměstnanci a bez předběžné kontroly, dodali kontroloři.

Reakce ústavu

Mluvčí Národního památkového ústavu Jana Hartmanová pro Radiožurnál uvedla, že památkáři se závěry kontroly sice souhlasí, zpráva je ale podle nich nepřesná - chybět v ní mají informace o tom, že některá pochybení ústav napravil už v roce 2019.

„Chyby v evidenci Invalidovny a uvedených zámeckých knihoven byly zjištěny a napraveny ještě předtím, než kontrola NKÚ proběhla. Chybovost je způsobena nedostatkem pracovníků v podpůrných ekonomických činnostech a rostoucí administrativní zátěží na tyto pracovníky,“ řekla Hartmanová.

tzr, Lucie Pávová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme