Po Negrelliho viaduktu opět jezdí vlaky. Rekonstrukce se prodloužila o půl roku a stála skoro dvě miliardy

Po tříleté rekonstrukci se v pondělí otevřel Negrelliho viadukt v Praze. První vlak po něm projel už krátce po půlnoci. Přes viadukt budou jezdit spoje z centra Prahy do Kladna a Kralup nad Vltavou. Vedle toho jde také o první dokončený úsek trati k ruzyňskému letišti. Oprava historické stavby stála 1,96 miliardy korun.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Rekonstrukce stavby z 19. století se oproti původním plánům zhruba o půl roku zpozdila, důvodem byl horší stav viaduktu, než se původně předpokládalo. Kvůli tomu zároveň o půl miliardy stoupla cena stavby na 1,96 miliardy Kč. Téměř miliardu korun z toho činí peníze z fondů Evropské unie.

OBRAZEM: Rozsáhlá rekonstrukce skončila. Na Negrelliho viadukt v Praze se vrací železniční provoz

Číst článek

Během rekonstrukce bylo opraveno 100 cihlových, pískovcových a žulových kleneb, z nichž osm překračuje Vltavu. Celkem 19 kleneb muselo být kompletně rozebráno a znovu sestaveno.

Zmodernizoval se také železniční spodek a svršek, což umožní zvýšení traťové rychlosti ze 40 km/h na 60 km/h a také plynulejší a bezpečnější provoz. Na trať nyní může vyjet až 14 párů vlaků za hodinu. Vyměněny byly na některých místech i mostní konstrukce. Trať byla také vybavena protihlukovými a zabezpečovacími systémy.

Za dva měsíce se na Negrelliho viadukt mají vrátit vlaky, teď podstupuje zatěžkávací zkoušku

Číst článek

V budoucnu by se měly obnovit i prostory pod oblouky, kde vzniknou kavárny či ateliéry. Pražský magistrát chce kvůli tomu zažádat v létě o územní rozhodnutí na úpravu okolí Negrelliho viaduktu v Karlíně. Stavební práce by měly začít za dva roky.

Negrelliho viadukt bude součástí tratě z centra Prahy na ruzyňské letiště. Další úseky se začnou stavět za dva roky. Trať by měla být hotová do roku 2028 a stát by měla celkem přes 31 miliard korun.

Negrelliho viadukt je prvním pražským železničním mostem přes Vltavu a druhým nejstarším stojícím mostem v Praze. Spojuje Masarykovo nádraží přes ostrov Štvanice s Bubny. Stavba dlouhá 1100 metrů, která byla uvedena do provozu na začátku června 1850, je památkově chráněná. Jméno má po staviteli Aloisi Negrellim.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme