Za 'lepení se na zadek' hrozí řidičům v cizině pokuty, v Česku neexistuje definice bezpečné vzdálenosti
Nedočkavý řidič v autě přilepený na zadní nárazník. V Česku je to celkem běžná praxe, jak ukazují policejní statistiky. Nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem je u nás totiž třetí nejčastější příčinou dopravních nehod. A na bronzovém stupínku se drží už čtvrtým rokem.
Zákon říká, že řidič musí dodržovat dostatečnou bezpečnostní vzdálenost, aby se mohl vyhnout srážce v případě náhlého snížení rychlosti nebo zastavení vozidla, které jede před ním. Zákon už ale nestanovuje, jaká konkrétní by ta vzdálenost mezi vozidly měla být.
Problematickou trasu dálnice D8 prosadily stavební firmy, aby měly stále práci, tvrdí geolog
Číst článek
„V zákoně není to pravidlo bezpečné vzdálenosti vhodně definované. Zároveň je problém, že kontrolní orgány se nemohou odkázat na zákon. Jediným řešením je dokonale definovat v zákoně pravidlo bezpečné vzdálenosti,“ popsal Radiožurnálu hlavní problém Martin Bednář, manažer projektu Nehodou to začíná.
V okolních státech je bezpečná vzdálenost přesně stanovena. Třeba v Německu je za bezpečnou považována taková vzdálenost, která se v metrech rovná polovině tachometrové rychlosti, kterou auto jede. Pokud tedy pojedete stovkou, odstup od auta před vámi by měl být alespoň 50 metrů, jinak vám hrozí pokuta.
„V Německu začíná zhruba na 60 eurech, prakticky totéž platí pro Slovensko. V Rakousku je to dokonce od 72, ale v případě havárie se může vyšplhat až na 2180 eur. Je zjevné, jak velký význam se bezpečné vzdálenosti přikládá,“ dodává Igor Sirota z ÚAMK.
Téma bezpečné vzdálenosti se podle slov Martina Faráře z Besipu ale řeší i u nás. „Probíráme veškeré možnosti, jestli například použijeme pravidlo dvou vteřin nebo se inspirujeme v zahraničí. Pak následně budeme hledat, jak jej zakotvit v zákoně.“
Farářem zmiňované pravidlo dvou vteřin, je dobrou pomůckou při určování bezpečné vzdálenosti. Například ve městě, kde je povolená rychlost 50 km/h, auto za dvě vteřiny ujede 28 m, zatím co na dálnici při rychlosti 130 km/h je to metrů 72 m, což by měl být minimální odstup od auta, aby měl řidič v případě krizové situace vůbec šanci zareagovat.