Reakce Home Creditu: PR agentura měla oslabit extrémy v diskusi a zlepšit česko-čínské vztahy
Agentura C&B Reputation Management, se kterou Home Credit uzavřel letos v dubnu smlouvu, měla zlepšit česko-čínské vztahy. V zadání smlouvy bylo, že má vnést do veřejné debaty v Česku fakta o podnikání a životě v Číně a oslabit extrémy ve veřejné diskusi v Česku. Home Credit v pátečním prohlášení uvedl, že nikdy nenajímal ani nepoptával v Česku služby, aby prosazoval zájem jakékoli cizí země.
Úvěrová firma nejbohatšího Čecha Petra Kellnera vyjádřením reagovala na informace serveru Aktuálně.cz, podle kterého měla PR agentura zlepšit obraz čínského komunistického režimu u české veřejnosti.
„Trváme na tom, že cíle všech našich aktivit jsou byznysové, nikoliv politické,“ stojí v prohlášení Home Creditu. Smlouvu s PR agenturou uzavřela proto, aby se bránila opakovaným mediálním útokům, které poškozují její podnikání.
Založení institutu i útoky na kritiky. Home Credit platil kampaň na podporu Číny, píše Aktuálně.cz
Číst článek
„Zadáním bylo racionalizovat veřejnou diskusi v České republice o podnikání v Číně, s cílem dosáhnout oslabení extrémních pozic ve veřejném prostoru a vnést do veřejné debaty fakta o podnikání a životě v Číně s cílem zlepšení česko-čínských vztahů,“ uvedla firma.
Server Aktuálně.cz tento týden uvedl, že Home Credit proplatil téměř 2000 hodin práce PR agentuře, aby pomáhala těm, kteří se v českých médií zastávají čínského režimu, a naopak útočila na kritiky nedemokratického státu. Podle serveru vznikla skrytě síť, kterou najatá agentura koordinovala.
Institut Sinoskop
Z výkazů práce agentury podle Aktuálně vyplývá, že Home Credit například tajně zorganizoval vznik a činnost institutu nazvaného Sinoskop – Institut pro současnou Čínu. Podle obchodního rejstříku ho oficiálně letos v červnu založil sinolog Vít Vojta, který působí také jako tlumočník českých politiků v Číně včetně prezidenta Miloše Zemana.
‚Měly by nám blikat červené kontrolky.‘ Šéfredaktor Aktuálně.cz o kampani Home Creditu na podporu Číny
Číst článek
Podle prohlášení Home Creditu PR agentura několik měsíců komunikovala s novináři, politiky, sinology, intelektuály i veřejně známými osobnostmi, které mají ve vztahu k Číně odborně podložené postoje a odmítají jak nekritické adorování Číny, tak její přehnaně kritické odmítání. Mezi oslovenými byl i Vít Vojta chystající projekt Sinoskop.
„Skutečnost, že agentura C&B Reputation Management spolupracovala s projektem Sinoskop, v žádném případě neznamená, že obsah projektu Sinoskop ovlivňovala společnosti Home Credit,“ uvedla firma.
Skupina Home Credit byla založena v roce 1997 a nyní patří mezi největší světové firmy poskytující spotřebitelské úvěry. Působí kromě Číny v Česku, Rusku, Kazachstánu, na Slovensku, v Indii, Indonésii, Vietnamu a na Filipínách.
Česko potřebuje hlavně kyberobranu, hodnotí zprávy tajných služeb reportérky Radiožurnálu
Číst článek
Většinovým vlastníkem je skupina PPF českého miliardáře Petra Kellnera, s podílem 91,12 procenta. Menší část (8,88 procenta) patří firmě EMMA OMEGA, kterou ovládá podnikatel Jiří Šmejc. PPF investuje do řady odvětví – od bankovnictví a finančních služeb přes telekomunikace, strojírenství, biotechnologie, pojišťovnictví, nemovitosti až po zemědělství.
Kritiku části akademické obce nedávno vyvolala chystaná spolupráce společnosti Home Credit s Univerzitou Karlovou v Praze. Firma měla škole po dobu tří let poskytovat ročně půl milionu korun. Home Credit nakonec po protestech od smlouvy odstoupil.
Šíření vlivu Číny v Česku považuje Bezpečnostní informační služba za jednu z největších bezpečnostních hrozeb. Loni se podle BIS v Česku zvýšila intenzita i rozsah čínských zpravodajských aktivit. Číňané cílí podle kontrarozvědky hlavně na českou akademickou obec, bezpečnostní sbory a státní správu.