Foldyna chce dostavbu D8 urychlit pomocí účelového zákona
Na dostavbu dálnice D8 se v Ústeckém kraji marně čeká už roky. Poslanec Jaroslav Foldyna z ČSSD se teď proto rozhodl, že napíše zákon. Věří, že jeho ‚Lex D8‘ všichni ostatní zákonodárci z regionu podpoří a spory kolem chybějícího úseku přes České středohoří se tím definitivně vyřeší. Ministerstvu dopravy se ale sepsání účelového zákona kvůli jediné dálnici zdá zbytečné.
D8 je nejdůležitější dopravní tepnou v Ústeckém kraji. Dostavba chybějících zhruba šestnácti kilometrů by razantně ulevila všem. Především by zmizely kolony u Lovosic a Ústí nad Labem. Kvůli sporům s ekology, kteří zatím měli při soudních přích navrch, ovšem doposud chybí potřebná stavební povolení. Kdy se dálnice dokončí nikdo nechce odhadovat.
Poslanec Foldyna má ale za to, že jednoúčelový zákon by mohl vše vyřešit a urychlit: „Já se domnívám, že je potřeba prosadit zákon, který bude stejným zákonem, jako když Plzeň řešila svůj obchvat. Dostavbě dálnice D8 zákon ‚Lex D8‘ pomůže tak, aby se dálnice dostavěla a aby společenská ztráta nebyla taková jako je tady.“
„Začal jsem s celou řadou lidí připravovat znění a budu pro to, abychom našli obecné porozumění mezi poslanci. Domnívám se, že nejdříve to budou poslanci z Ústeckého kraje a následně s nimi předložím a prosadím v parlamentu dostavbu dálnice D8, protože tady nejsme pro srandu králíkům,“ dodává Foldyna.
Dálnici chybí část mezi Lovosicemi a Řehlovicemi. Miroslav Patrik ze sdružení Děti země, který je nově i poradcem ministra dopravy, tvrdí, že ani v minulosti speciální zákon nic nevyřešil a je proto zbytečný.
Speciální zákon nic neřeší
„Speciální zákon o dálnici D5 nebyl využit, pouze jednou, a to, že se zkrátila lhůta vyvěšení stavebního povolení z 15 dnů na 7. Další možnost speciálního zákona o silnici R35 se nakonec také nerealizovala. Takže se obávám, že speciální zákon o D8 nic neurychlí a za druhé by to byl špatný příklad pro výstavbu dalších dopravních sítí v České republice, aby byly pro každé silnice speciální zákony.“
Podobně ministr dopravy Vít Bárta z Věcí veřejných má za to, že schvalovat nový dílčí zákon není z pohledu práva dobrý krok. Navíc by prý stejně přišel pozdě, říká.
„Měli jsme tady různé zákony k velmi partikulárním nebo dílčím otázkám a každý takový zákon není správnou cestou. Pracovní skupina mezi ministerstvem životního prostředí, životního rozvoje a ministerstvem dopravy na této věci intenzivně pracuje a v následujících měsících tudíž budou konkrétní kroky předkládány. Velmi pravděpodobně by tato aktivita byla spíše anachronismem z hlediska následujících měsíců.“
Dokončit by se měla křižovatka u Lovosic, ale co bude dál se zatím neví. Na otázku, jak dlouho si tedy ještě na dokončení celého chybějícího úseku přes chráněnou oblast Středohoří počkáme, není jasná odpověď.