Ševětín čeká na obchvat 10 let. Obcí provezou ročně nákladní auta 1,5 milionu tun suti z blízkého lomu
Hluk z těžkých nákladních aut je v Ševětíně na Českobudějovicku už několik let na denním pořádku. Z tamního lomu jich denně vyjedou stovky a nemají jinou možnost, než projíždět středem města. Vytíženost lomu ještě navíc zvýšila výstavba přilehlé dálnice D3. To vše ale už na podzim změní nový obchvat. Stavět ho začala firma, která lom vlastní. Náklady jsou 17 milionů korun.
„Nákladní doprava nás tíží hodně, řekla bych přímo obrovsky. Nám vadí samozřejmě prašnost, protože ačkoliv se nákladní vozy mají přikrývat, ne všichni to dodržují. Probíhá spousta akcí a staveb a Ševětín je tak skutečně zatížen,“ říká Radiožurnálu nezávislá stostka Ševětína Romana Hajská.
O stavbě obchvatu městys jedná už přes deset let. Jihočeský kraj podle starostky požadavek odmítl s tím, že situace v Ševětíně není tak závažná. „Nezbývalo nám nic jiného, než se pokusit dojednat se soukromou společností, jestli by nebyla ochotná se situací v Ševětíně něco udělat,“ vysvětluje Hajská.
Firma začala silnici projektovat už v roce 2015, stavební povolení ale získala až letos na jaře. Nový obchvat je dlouhý bezmála jeden kilometr, říká ředitel společnosti Kámen a písek Český Krumlov Otakar Veselý. „Vede jižně od obce Ševětín přímo ze stejnojmenného lomu. Vyústí na dálnici, která spojuje Veselí nad Lužnicí s Českými Budějovicemi.“
Lom v Ševětíně je podle Veselého významný především velkou produkcí. „Předloni dokázal vyprodukovat 1,5 milionu tun, které byly odvezeny skrz obec. Pro lepší představu, celá firma vytěží a prodá 3 miliony tun,“ říká Veselý.
Projektanti nového obchvatu se také museli vypořádat s chystanou trasou železničního koridoru České Budějovice – Praha, který má tudy procházet. Jeho stavba je ale zatím v nedohlednu.