Průzkum výuky během pandemie: učitelé zápolí s technologiemi, pro polovinu rodičů je doučování zátěž
Nedostatečné znalosti informačních technologií komplikují výuku na dálku více než čtyřiceti procentům učitelů. Přibližně polovina rodičů zase vnímá domácí výuku jako zátěž pro rodinu. Vyplývá to z průzkumu společnosti Kalibro. V polovině dubna se ho zúčastnilo 2000 pedagogů a 3500 rodičů. Třetina učitelů také uvádí, že nemá dostatečné technické vybavení. Rozdíly nejsou ani tak mezi regiony, jako mezi jednotlivými školami.
„U nás má každý učitel svůj notebook a tablet, někdo ale potřebuje třeba kameru na online stream,“ říká Radiožurnálu ředitel venkovské malotřídky v Hrádku nad Nisou Petr Kruliš. Ve škole má pět učitelů a sedmdesát žáků, v online kontaktu jsou až na výjimky neustále.
„Obtížná je výuka prvňáků a druháků. S nimi si učitelky posílají zvukové zprávy a rodiče si musejí vyzvedávat písemné materiály. Se čtvrťáky nebo páťáky normálně chatuju nebo se s nimi spojuji přes facetime každý den. U mých páťáků v podstatě rodiče ani nevědí, co děláme.“
Takový luxus, kdy se děti učí samy nebo si vystačí s učitelem, zažívá jen necelých devět procent rodičů.
„Naopak třetina rodičů stráví učením dětí až dvě hodiny, a další třetina dokonce až tři hodiny,“ říká ředitel výzkumné společnosti Kalibro David Souček.
„Rodiče věnují výuce na dálku velkou porci času. A naprostá většina z nich má další povinnosti. I odpovědi na dotazník mi často přicházely před půlnocí, kdy zřejmě dokončili svoje povinnosti a ještě věnovali čas našemu průzkumu.“
Rezervy učitelů
V dotazníkovém šetření společnosti Kalibro 41 procent učitelů uvedlo, že nemá dostatečné znalosti na to, aby mohli učit online. David Souček předpokládá, že takových učitelů je ještě víc, protože ne vždy přesně tuší, co online výuka obnáší.
„Oni si myslí, že jsou dostatečně vybaveni, když umí poslat mail nebo odkázat žáky na nějaký link na nějakou webovou stránku. Ale kdyby měli dělat opravdu nějakou online výuku, tak by se ukázalo, že to nedovedou,“ přibližuje pro Radiožurnál.
I mezinárodní srovnání ukazuje, že na tom čeští učitelé nejsou s informačními technologiemi dobře. „Podle průzkumu Talis jsou pod evropským průměrem, dobře připraveno se cítí 28 procent učitelů,“ říká analytik vzdělávání ve společnosti CERGE Daniel Münich. „Většina má velkou bariéru, jak překlopit frontální výuku do toho, co umožňují informační technologie. Vůbec netuší, jaké jsou možnosti.“
Podle Münicha se tímto tématem důkladně zabýval průzkum PIAAC z roku 2012, který sice zabíral celou společnost, ale dala se z něj vyříznout populace učitelů. „Tam jsme zjistili, že mladí učitelé jsou velice heterogenní. Máte lidi, kteří si s IT tykají, a lidi, kteří netuší, která bije. Tito lidé už se ale posunuli do středního věku.“
Rodičům jde o podstatu učení
Z šetření Kalibra také vyplývá, že se zhruba polovina rodičů kvůli výuce na dálku bojí, že děti nepochopí nebo nestihnou probrat učivo a budou špatně hodnoceni. To vyčetla z průzkumu i ředitelka základní školy v Kamenici nedaleko Prahy Pavlína Tolarová: „Museli jsme napsat rodičům, že nebudeme dětem zhoršovat známky. Toho se báli asi nejvíc.“
Také kvůli dlouhodobému uzavření škol se více než polovina rodičů obává toho, že děti nepochopí učivo. Podle Davida Součka jim to vadí víc, než že děti nebudou připravené na zkoušky. „To je dobrá zpráva. Jde jim o podstatu.“
Žádné centrální pokyny, jak vyučovat na dálku, školy od ministerstva školství nedostaly, mají tedy volnou ruku a odpovědnost za výsledky online výuku padá na jednotlivé ředitele.
Na dvanáct koronavirových otázek v průzkumu společnosti Kalibro mohou učitelé i rodiče nadále odpovídat na webu www.12otazek.cz
12 otázek ke koronavirové výuce
Průzkum společnosti Kalibro Projekt se konal mezi 8. až 18. dubnem a zúčastnilo se ho přes 3500 rodičů a 2000 učitelů základních i středních škol. Šetření sledovalo kromě technických parametrů výuky na dálku také, jak výuka zatěžuje obě stran vzdělávacího procesu, jak jsou účastníci navzájem spokojeni a čeho se obávají v případě prodloužení nouzového stavu. Rodiče i učitelé měli možnost v rámci dotazníku odpovídat i volnou formou.