České dráhy mají nový jízdní řád a zvedají ceny
České dráhy od neděle jezdí podle nového jízdního řádu a zvyšují cenu jízdenek. Cesta vlakem podraží průměrně o 5 procent. Změny v jízdních řádech omezí hlavně dálkové spoje a zruší některé regionální, které budou nahrazeny autobusovou dopravou. České dráhy zároveň vypraví více vlaků na Ostravsko a také na Slovensko.
Zdražení jízdného České dráhy odůvodňují zvýšením dolní sazby DPH a také rostoucími náklady na energii a naftu.
Při jízdě na vzdálenost jeden až 20 kilometrů tak zdraží jízdenky o korunu a na delší vzdálenosti z 1,20 na 1,26 Kč na kilometr. Zdražení se dotkne také některých slevových programů ČD.
„V případě In-karet se ve většině případů se cena upravovat nebude, to znamená, že IN 25 a IN 50 budou za stále stejné ceny. K určitému zvýšení ceny dojde u nabídky IN senior, kde se zvyšuje cena z 990 korun na 1090 korun,“ uvádí Petr Šťáhlavský z Českých drah.
Zvýšení ceny postihne také ty, kteří využívají kilometrickou banku, jejíž cena vzroste o 100 korun na 2100 korun. O 50 korun výše poskočí také náklady na pořízení jízdenky SONE+.
Roman Šulc z odboru osobní přepravy ČD vysvětloval v Ranním interview nový systém odškodňování cestujících
Novinkou je odškodňování za zpoždění
Největší vlakový dopravce zároveň se změnami cen zavádí také odškodňování cestujících za zpožděné vlaky podle norem Evropské unie.
Evropské normy, které od neděle budou České dráhy plnit, počítají s vrácením jízdného v případě, že zpoždění vlaku dosáhne 60 minut.
Alternativou k tomuto řešení je výměna jízdenky na jiný termín a stanovení finanční kompenzace. Ta by v případě zpoždění od jedné hodiny do dvou hodin odpovídala 25 procentům z ceny jízdného, u delších zpoždění náleží cestujícímu vrácení poloviny ceny.
Podle Romana Šulce z Odboru osobní přepravy Českých drah je jednou z podmínek odškodnění minimální cena jízdenky 400 korun. Na odškodné budou mít navíc pasažéři nárok jen tehdy, pokud za zpoždění ponesou vinu dráhy nebo železnice. Nárok mizí v případě nepředvídatelných událostí
„Při zpoždění 2 hodiny a více to bude dokonce 50 procent ceny jízdenky, u níž se snižuje cena na 200 korun, aby na to cestující získal nárok. Pro cestující se síťovými jízdenkami, naši prestižními, které se jmenují In 100, bude toto odškodnění paušální vždycky 50, respektive 100 korun.“
Zatím dráhy kompenzovaly delší čekání pouze u souprav vyšší kvality, teď se bude odškodné vztahovat na více případů.
Mnoho krajů čeká nový systém integrované dopravy
Hlavní změnou jízdních řádů ČD je snížení počtu dálkových spojů, které by měly být omezeny celkem o 7 procent.
Ke změnám dojde také u mnoha regionálních spojů. Kraje se snaží šetřit a nevytížené spoje nahradí autobusovou dopravou. Naopak tam, kde vlakové soupravy nestačí, bude železniční doprava posílena.
Nejvíce změn můžou čekat cestující v Pardubickém kraji, kde vzniká nový integrovaný systém dopravy. Jeho součástí budou například posily vlakové dopravy z Pardubic do Hradce Králové nebo do Ústí nad Orlicí.
Změny přinesou také výrazné zrychlení cestování na trati Trutnov – Pardubice, kde dojde ke zkrácení až o 35 minut. „Pro spojení se zavádí čtyři páry spěšných vlaků, které pojedou bez nutnosti přestupů,“ vysvětlil ředitel Krajského centra osobní dopravy v Hradci Králové Roman Moravčík.
Na Liberecku vlaků přibude
Podobná situace panuje na Frýdlantsku, kde ČD rozšiřují počet vlaků. Zkrátí se tak intervaly spojů z Liberce do Bílého Potoka nebo do Jindřichovic pod Smrkem. Některé málo využívané večerní vlaky naopak nově nahradí autobusy.
Podle náměstka hejtmana Libereckého kraje pro dopravu Martina Seppa hlavní změna spočívá v tom, že v místech, kde cestuje více lidí, je více vlakových spojení, protože vlaky dokážou zajistit větší komfort. A naopak, tam kde cestuje méně lidí, jsou vlakové spoje nahrazeny autobusy.
Vlaky a autobusy také na sebe lépe navazují. A to i díky tomu, že na vlakovém nádraží ve Frýdlantu a Raspenavě jsou nově autobusové zastávky. Naopak se ruší některé autobusové spoje, které jezdí v podobných časech jako vlaky.
Posílení do Berouna, omezení do Nymburka
Ke zvýšení počtu vlakových spojů dojde v Praze. V okolí hlavního města je totiž železniční doprava často přetížená a poptávka stále roste.
Opět zprovozněna bude také lokální trať u Rudné u Prahy. Je to tím, že se na západ rozmohla vehementní individuální výstavba, takže se na lince objeví některé nové spoje mezi Rudnou a Berounem, zejména v úseku Praha - Nučice.
Jedno omezení se Prahy přece jen dotkne. Na lince S1 a S12 už nebudou přímé vozy do Nymburka. To prý zrychlí vlak do Kolína asi o 5 minut.
Pendolino až na Slovensko
Největší železniční dopravce u nás zároveň vypraví více vlaků na Ostravsko a také na Slovensko. Na trati bude nově zavedeno Pendolino, jedoucí z Prahy až do Žiliny. Na této trati se také zkrátí jízdní doba, u některých spojů až o 40 minut.
Na některých tratích ale pojede vlaků méně. Zruší se například rychlíky, které v sobotu večer nebo v neděli ráno využívalo jen minimum cestujících.
Pocit nevytíženého spoje panoval v Českých drahách také u linky Praha – Tanvald, kde dráhy zrušily sedm rychlíků. Jeden ze spojů částečně nahradí osobní vlaky.
„Budu jezdit asi autobusem,“ říká osmnáctiletý Lukáš Kaloud, který naposledy přijel do Železného Brodu v pátek jedním z rychlíků, které už teď nevyjedou. Vlak používal každý den k cestě do školy a podle jeho zkušeností byl rušený spoj pravidelně obsazený.
Nižší počet spojů kritizovali starostové místních obcí, nakonec si vymohli menší škrty, než o jakých České dráhy ještě v létě uvažovaly.
„Samozřejmě to nevítám, i když chápeme, že dnes je doba škrtání. Přesto doprava je pro Železný Brod velice důležitá, vzhledem k tomu, že většina ‚Železnobroďáků‘ v době krize hledá pracovní uplatnění mimo Železný Brod. Nezaměstnanost nám poklesla z 15 procent na 9,5 procenta, ale je to vykoupeno tím, že většina lidí dojíždí za prací,“ vysvětluje problémy, které omezení dopravy v regionu městu způsobí starosta Železného Brodu Andrej Jakubičko.