STUDIE: Češi loni slízali 41 milionů litrů zmrzliny – nejoblíbenější jsou čokoládová a vanilková
Češi loni utratili za zmrzliny 4 miliardy korun. Podle studie společnosti Nielsen se tak výdaje zákazníků meziročně navýšily o víc než 700 milionů korun. Přestože počasí aktuálně prodejcům příliš nepřeje, za první měsíce roku hlásí vyšší tržby. Pomohl jim hlavně nadprůměrně teplý březen.
Češi během roku slízali přes 41 milionů litrů zmrzliny – což je asi o 4 miliony litrů víc než rok předtím. Nejvíc lidé nakupují klasické nanuky a zmrzliny v kornoutku, které tvoří přibližně polovinu ze všech prodejů. Asi třetina pak spadá na rodinná balení, tedy hlavně zmrzliny ve vaničkách.
Větší spotřeba se promítla i do vyšších tržeb výrobců. Ty poskočily meziročně skoro o čtvrtinu. Podle mluvčí společnosti Nielsen Márie Hukelové hrálo roli i zdražování.
Dobrou zmrzlinu poznáte podle fronty. Češi vědí, kde mají stát, radí zmrzlinář Hochsteiger
Číst článek
Tradičně hlavní sezona prodejů zmrzliny je od června do srpna. „I tady se ale chování lidí mění – zmrzlinu si totiž zákazníci častěji dopřávají taky v zimě a na jaře,“ dodává Hukelová.
Právě loni v květnu byl nárůst prodejů vůbec největší. Lidé tehdy nakoupili skoro o jeden a půl milionu litrů zmrzliny víc než rok předtím.
Netradiční příchutě
Možná trochu překvapivě – vzhledem k aktuálnímu počasí – hlásí zmrzlináři za letošní první čtvrtletí oproti loňsku vyšší prodeje. Lidé si koupili bezmála šest milionů litrů zmrzliny – tedy o 14 procent víc. Od pátku už by se navíc podle meteorologů mělo oteplovat.
„A právě s tím, jak stoupá teplota, roste i chuť lidí na zmrzlinu,“ dodává produktový manažer společnosti Prima Lukáš Dědek.
V Česku se loni vyrobilo nejvíce zmrzliny za posledních 13 let. Předběhli jsme i Chorvatsko
Číst článek
Stále platí, že nejprodávanější jsou zmrzliny s příchutí čokolády a vanilky. Ne všichni výrobci ale sází na klasiku, mnozí se snaží od konkurence něčím odlišit. Ve stáncích tak lidé najdou třeba zmrzlinu s příchutí syrečků, aperolu nebo taky žvýkaček.
Přibývá prodejců
Zmrzlina minulý rok podražila. Zatímco ještě loni v dubnu stál podle Českého statistického úřadu litr ovocné zmrzliny – tedy té průmyslově vyráběné kolem 195 korun, letos už je o 13 korun dražší.
Do cen se promítají nejenom vyšší ceny energií, ale taky surovin a samozřejmě navyšování mezd. Podle posledních statistik evropské asociace výrobců zmrzliny sní každý Evropan až sedm litrů ledové pochoutky ročně. Češi jsou v konzumaci podprůměrní. Na každého připadá asi pět litrů za rok.
Stánků se zmrzlinou v Česku přibývá. Za posledních šest let skoro o tisícovku. Podle ministerstva zdravotnictví bylo loni po celé republice přibližně 7400 provozovatelů, kteří zmrzlinu prodávali nebo ji přímo sami vyráběli.
Na trh se navíc vrací i dříve oblíbené značky – jako je třeba Polárka. Letos je to přesně 70 let od doby, co se začala vyrábět.