Ať si producenti masa platí zavádějící a neúplné kampaně sami, kritizují Zelení projekt Žeru maso
Kampaň „Žeru maso“ Agrární komory, kterou čtyřmi miliony korun spolufinancuje ministerstvo zemědělství, naráží na kritiku pro údajnou jednostrannost. Vyvrací kampaň mýty o konzumaci masa, nebo manipuluje informace ohledně dopadů vegetariánských alternativ na zdraví a životní prostředí?
„Kampaň je potřeba, protože o chovu skotu je tu spousta nepravých mýtů a je třeba ty věci vyvracet,“ uvádí pro Český rozhlas Plus v pořadu Pro a proti člen představenstva Agrární komory a předseda Svazu chovatelů holštýnského skotu Josef Diviš.
Poslechněte si celé Pro a proti v audiozáznamu. Debatují člen představenstva Agrární komory a předseda Svazu chovatelů holštýnského skotu Josef Diviš a spolupředseda Strany zelených Michal Berg
Spolupředseda Strany zelených Michal Berg je naopak přesvědčen, že kampaň potřebná není, protože obsahuje zavádějící informace a ty důležité v ní naopak chybí.
„Problematické je financování kampaně,“ dodává politik. „Pokud Česká republika z veřejných peněz předává občanovi informace prostřednictvím nějaké kampaně, mělo by jít o informaci úplnou. Producenti masa si mohou realizovat vlastní kampaň, ale za vlastní peníze.“
„Naprosto chybí informace o tom, jak se chov podílí na změně klimatu, nejen produkcí metanu v případě krav, ale také odlesňováním planety při pěstování krmné sóji. Kampaň by měla dávat informace o benefitech i nevýhodách,“ žádá Berg.
Diviš však věří, že dopady chovu skotu na životní prostředí jsou minimální. „Tato čísla jsou zveličována. Navíc je v Česku velmi dobrá alternativa krmné sóji, řepkový extrahovaný šrot, který vzniká po vylisování oleje a tento šrot se u nás zkrmuje nejvíc.“
Vliv na zdraví
„Nemyslím si, že průmyslově zpracované masné produkty mají až tak negativní dopad na zdraví. Jsou pod kontrolou Státní veterinární správy, která je jedna z nejpedantnějších v Evropě i na světě,“ obhajuje konzumaci výrobků z masa chovatel.
Nizozemský Haarlem jako první na světě zakáže reklamy na maso. Chce snížit jeho spotřebu
Číst článek
Politik ale namítá, že i Světová zdravotnická organizace studiemi jasně dokládá, že pravidelná konzumace zpracovaných masných výrobků vede ke zvýšené pravděpodobnosti vzniku rakoviny tlustého střeva. „Konkrétně u uzenin je to naprosto jasné.“
Samotné motto kampaně Diviš považuje za vhodně zvolené. „Žijeme v mediální době a čím bombastičtější titulek se objeví, tím rychleji je v médiích. Věřím proto, že tato kampaň úspěšně vyprovokovala to, co se snažila vyprovokovat.“
„Národní kontrolní ústav konstatoval, že naplňování cílů takových kampaní je nekontrovatelné a nikdo nehodnotí, jak jsou peníze na ně utráceny. Takže problematické je, že Agrární komora dělá kampaně, jejichž úspěšnost se nedá měřit. Nejde zde o kampaňování, jako spíš o to, dostat státní peníze do konkrétních kapes agentur,“ kritizuje Michal Berg.
„Podpora spotřeby masa je potřeba,“ opakuje předseda. „Produkce masa v současné době výrazně poklesla, Česko je v soběstačnosti u vepřového pod 50 procenty. Je třeba, aby se u nás chovy nezavíraly a nemuselo se kupovat maso s velkou uhlíkovou stopou,“ obhajuje cíle kampaně Žeru maso Josef Diviš z Agrární komory.
Poslechněte si celou diskusi v audiozáznamu. Moderuje Karolína Koubová.