Mechanismus petřínské lanovky v Praze pochází z roku 1932. Podle strojařů je potřeba neustálá údržba

Ročně zvládne přepravit petřínská lanovka dva miliony cestujících. Je nedílnou součástí pražské hromadné dopravy. Využívají ji nejen turisté, ale i studenti z vysokoškolských kolejí na Strahově. Její historie přitom sahá až do roku 1891.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

„Teď se nacházíme ve strojovně. Je to srdce lanovky, ten mechanismus je z roku 1932. S dílčími úpravami v podstatě od toho roku 1985 jezdí pořád. Je potřeba tomu věnovat pořádnou údržbu, přece jenom jde o historický stroj,“ popisuje vedoucí provozu petřínské lanovky Pavel Kejha.

Přehrát

00:00 / 00:00

Vydejte se v reportáži létající redaktorky Sabiny Vosecké do strojovny lanové dráhy na Petřín

Údržbu mají rozdělenou do dvou částí. Elektrická část se zabývá rozvody a řízením pohonu. „A pak ta strojní část, což je mechanika, která je v podstatě založená na rozebrání, smontování, zkontrolování ložisek, promazání.“

Při této tzv. malé údržbě, která se provádí každoročně vždy před letní a zimní sezonou, se technici zaměřují také na kontrolu motorů nebo brzd.

Na řízení provozu lanové dráhy pak dohlíží vedoucí směny. „V podstatě máme tři režimy řízení. Buď plný automat, který máme zrovna teď, ten vyžaduje pouze sledování těch zásadních veličin. To jsou informace z vozu a informace z řídící jednotky. Kdybychom jezdili v ručním řízení, tak ten strojník ovládá celou lanovku pomocí páky,“ upřesňuje Pavel Kejha.

Příští rok čeká lanovku na Petřín velká rekonstrukce. Zcela nové vozy by pak na opravené koleje měly vyjet v roce 2026.

Poslechněte si celou reportáž, která vás zavede do strojovny lanové dráhy.

Sabina Vosecká, Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme