Jezdil v Brně, pak na Ukrajině a teď se vrací mezi historické vozy. Trolejbus zachránili před sešrtováním

Z modré bude červená a místo ukrajinské značky se vrátí zpět česká. Technici Dopravního podniku města Brna si vzali do parády historický trolejbus Škoda 9Tr. Víc než čtyřicet let starý vůz jezdil nejdřív v Brně, pak si ho přebralo ukrajinské město Rovno, a když ho chtělo v roce 2019 sešrotovat, Brno si vůz zase koupilo zpátky. A teď začala jeho generální oprava součástku po součástce.

Brno Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dopravní podnik zachránil starý vůz před sešrotováním a jeho technici ho teď začali opravovat

Dopravní podnik zachránil starý vůz před sešrotováním a jeho technici ho teď začali opravovat | Foto: Tomáš Kremr | Zdroj: Český rozhlas

Miroslav Foral je mistr těžké údržby v komínské vozovně a stojí spolu karoserií trolejbusu, kterou nahoru vyvezl velký hever. „První, co jsme udělali, bylo, že jsme vydělali nápravy. Přední náprava, tam je daleko větší problém. Tam jsme mu koupili ještě jednu nápravu a věříme, že to dáme nějak dohromady,“ popisuje.

Přehrát

00:00 / 00:00

Trolejbus teď čeká generální oprava součástku po součástce. Poslechněte si reportáž

Trolejbus je teď spíš jedna velká prázdná schránka. Hrany má zaoblené a po opravě dorazil do Brna od externí firmy.

„Z toho zůstal jenom skelet, jak ho teď vidíme. Ten byl v naprosto dezolátním stavu. Problémy určitě budou se skly, těsněním. Protože to, co tam bylo, je úplně zteřelé, to je úplně k ničemu,“ ukazuje Foral na další problémy.

Některé komponenty si technici v Brně vyrobí sami. „Máme tady šikovné zámečníky, klempíře. A navíc nám budou pomáhat ústřední dílny, protože minimálně sedadla a čalounění budou dělat oni. Na podlahu máme šikovné stolaře,“ plánuje Foral.

Přes čtyřicet let starý trolejbus jezdil nejdřív v Brně, po vyřazení si ho vzala Ukrajina, a odtud si ho Brno odkoupilo zpět | Foto: Tomáš Kremr | Zdroj: Český rozhlas

Ohřát si v práci svačinu

S trolejbusem jezdil třeba Miroslav Svitavský a ten už dříve s Mariánem Čechem z komínské vozovny popsal jednu kuriozitu. Na topení v kabině řidiče si o pauzách ohřívali svačiny. „Klobásky ideálně. Muselo se to hlídat a nedalo se od toho odejít. Nesmělo to být v igelitu, ideálně v alobalu. Ta vůně šla do celého vozu,“ smějí se.

Prázdná karoserie je natřená zelenou základovou barvou, takže trochu vypadá jako armádní vozidlo. Na Ukrajině měl trolejbus modrobílou barvu, ale ta brněnská bude nakonec jiná.

„Červená barva, střecha byla krémová,“ vykresluje Foral, v jakých barvách jezdil vůz po Brně tehdy a jaké bude mít, až opravy skončí.

Do flotily sedmnácti retro se trolejbus 9Tr zařadí v půlce roku 2025.

Některé komponenty si technici v Brně vyrobí sami | Foto: Tomáš Kremr | Zdroj: Český rozhlas

Tomáš Kremr Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme