Favorit před 30 lety překonal socialistickou zaostalost. Dnes by stál 820 tisíc

Přesně před třiceti lety, 16. září 1987, představila automobilka Škoda na brněnském veletrhu nový model Favorit. Šlo o vývojový skok, kdy podnik opustil desítky let starou koncepci a přešel k výrobě vozů s motorem vpředu a pohonem předních kol. Na vzniku Favoritu se podílely i renomované zahraniční firmy. A také díky tomuto modelu měli o podnik v privatizaci zájem zahraniční investoři.

Mladá Boleslav Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Legendární Škoda Favorit slaví 30 let

Legendární Škoda Favorit slaví 30 let | Foto: Škoda Auto

Mladoboleslavská automobilka od 60. let, kdy představila model 1000 MB, neboli ‚embéčko‘, začala zaostávat za světovou konkurencí. Platilo to například i o modelu Škoda 120, který byl zastaralý už v době svého uvedení na trh v druhé polovině 70. let. Až model Favorit opět přinesl automobilce pochvalné recenze i ze západní Evropy. Nákladný vývoj, během kterého bylo přihlášeno 42 patentů a který trval pouze dva a půl roku, byl svěřen týmu pod vedením konstruktéra Petra Hrdličky. Ten už dříve popsal, že Favorit měl na svou dobu například výjimečný motor.

Dvouválcová legenda Fiatu slaví jubileum. 'Pětistovka' brázdí silnice již 60 let

Číst článek

„My jsme měli motor s hliníkovým blokem, který byl odlitý do ocelové kokily, stříkáním. A tu technologii jsme měli akorát my a pak jsme ji prodali Renaultu, který z toho udělal R šestnáctku. Ten náš motor celohliníkový na Favoritu vážil 85 kilo, třináctistovka. A třeba konkurenční motor Volkswagenu jedenáctistovka vážila 125," popsal Radiožurnálu.

Na vzniku Favoritu se podílely i renomované zahraniční firmy. Finální verzi karoserie navrhlo italské designerské studio Nuccio Bertone. S německou automobilkou Porsche zase škodováci konzultovali konstrukci vznikajícího vozu a nechali si u ní navrhnout zavěšení a odhlučnění motoru. Favorit také přispěl k tomu, že po sametové revoluci měli o Škodovku zájem zahraniční investoři včetně Volkswagenu, připomíná viceprezident Svazu průmyslu a dopravy a také bývalý ředitel vnějších vztahů Škody Auto Radek Špicar.

Škoda Favorit slaví 30 let od svého uvedení na brněnském veletrhu | Foto: Škoda Auto

„Myslím si, že to určitě byl jeden z důvodů, protože to auto se povedlo, mělo i na svoji dobu mnoho prvků, které měly skvělou kvalitu. A tohle se samozřejmě k Němcům dostalo, oni o tom věděli. A myslím si, že to jeden z důvodů rozhodně byl, ale ne jediný. Velmi důležitou roli také hrálo to, že Němci po pádu železné opony chtěli expandovat na východ, viděli v tom velkou obchodní příležitost. Chtěli do České republiky, protože jsme jim byli kulturně, historicky i mentálně velmi blízcí."

Heroický výkon své doby

Favorit pro Škodovku znamenal skok o dvě až tři technologické generace dopředu, říká Martin Frei, redaktor časopisu Svět motorů.

„Tady je potřeba vidět ten kontext toho už naprosto rozkládajícího se komunistického plánovaného hospodářství, kdy se vykazovala činnost pro činnost a nikdo nechtěl nic doopravdy dělat. A v těchto podmínkách tým pana Hrdličky staršího, Petra Hrdličky, dokázal naprosto heroický výkon, kdy nejenom Škodovku, ale i řadu dodavatelů československých vybičoval k horečné činnosti,“ hodnotí Frei.   

Favorit a jeho kombi verze Forman ale byla přelomová i pro české zákazníky – zejména rodiny. „Dosavadní stodvacítky měly motor vzadu a měly poměrně malý kufr. Takže tu roli toho rodinného auta mohly plnit jenom s obtížemi. Mnozí z nás si vzpomeneme na typický obrázek, jak rodina měla kufry naložené na střeše. Takže ta naděje, že budeme mít český kombík, ta byla obrovská,“ připomíná Martin Frei.

Na druhou stranu vývoj Favoritu Škodovku finančně vyčerpal a před revolucí šlo o silně zadlužený podnik. Firma původně počítala s tím, že vyrobí celkem zhruba 340 tisíc Favoritů, nakonec jich – včetně kombíku Forman a užitkového pick-upu – ale bylo přes milion. A podle konstruktéra Hrdličky se vlastně Favoritů prodalo ještě mnohem více.

Posádka Sibera/Gross vyhrála s vozem FAVORIT 136 L svoji třídu na Rallye Monte Carlo čtyřikrát v řadě (1991–1994) | Foto: Škoda Auto

„Felicie byla v podstatě Favorit, trošku s jinými vnějšími plechy. Třeba Felicie má všechna okna úplně stejná jako Favorit. Ten rám karoserie, rám dveří, všechno je stejné. Ale vnější plechy se změnily – a to je ten facelift,“ dodává.

K více než milionu vyrobených Favoritů je tak podle Hrdličky potřeba přičíst další 1,5 milionu Felicií. Při uvedení do prodeje v roce 1988 Favorit stál 84 600 korun, což byl osmadvacetinásobek tehdejšího průměrného platu v Československu. S ohledem na dnešní průměrnou mzdu by tak Favorit nyní stál přes 820 tisíc korun.

Ondřej Luštinec Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme