Ruská auta Lada si lze objednat jen v bílé, černé nebo zelené. Lakovna nemá kvůli sankcím materiál
Největší ruská automobilka AvtoVAZ se momentálně potýká s nedostatkem materiálů pro lakovnu, a tak u prodejců automobilů Lada si nyní lze tyto vozy objednat jen v bílé, černé a tmavozelené barvě, napsal v pondělí na svém webu hospodářský list Vedomosti. Jde podle něj o důsledek západních sankcí, uvalených na Rusko po invazi na Ukrajinu.
V jiné barvě lady nebudou dříve než v březnu, jiné zdroje deníku ale počítají s omezenou barevností přinejmenším do konce čtvrtletí – a v delším horizontu výrobce informace neposkytuje.
První město s auty bez řidičů. V japonském Eiheidži budou jezdit od dubna
Číst článek
„Jsme v stálém kontaktu s dodavateli, abychom dosáhli pravidelných dodávek. Počítáme s vyřešením tohoto problému v nejbližších týdnech,“ uvedl mluvčí automobilky.
Ella Vasiljevová ze společnosti Russkije kraski, která se zabývá výrobou barev a autolaků, uvedla, že firma se snaží najít náhradu za evropské suroviny v Asii, Jižní Americe a dalších zemích.
„Bohužel, ne vše se nám dosud podařilo nalézt a ne všechny surovinové složky se shodují s evropskými,“ připustila. Na problému usilovně pracují ruské laboratoře.
Před vpádem ruských vojsk na Ukrajinu na konci loňského února byly hlavními dodavateli pro ruský automobilový průmysl zahraniční společnosti a jeden společný podnik. Po vypuknutí války dodávky omezily sankce přijaté západními státy proti Rusku a ruské firmy dosud nejsou s to uspokojit poptávku.
Jednička na trhu?
Na pozadí odchodu zahraničních výrobců z Ruska se Lada loni stala jedničkou na ruském automobilovém trhu, ale i tak prodeje Lad klesly. AvtoVAZ loni prodal 188 645 aut, což je o 46 procent méně než o rok dříve. Podíl na trhu činil 27,4 procenta.
Rekordně vysoké prémie. Zaměstnanci německého Mercedesu dostanou bonus v přepočtu 175 tisíc korun
Číst článek
Prodej aut v Rusku se v loňském roce, kdy Moskva rozpoutala válku na Ukrajině, celkově snížil o 59 procent na 626 300 vozů, což představovalo nejslabší výsledek za několik desetiletí.
Většina prodaných modelů byla ruské nebo čínské výroby, západní výrobci v Rusku přerušili výrobu.
Ruský automobilový trh je daleko od svého vrcholu z roku 2008, kdy se v Rusku prodaly téměř tři miliony vozů a kdy se také spekulovalo, že země předstihne Německo jako nejdůležitější automobilový trh v Evropě.
Mezinárodní finanční krize a sankce, které následovaly po anexi Krymu, ale tento vývoj změnily.