VIDEO: Jak má vypadat Praha? Kdo usedne na magistrát? Sledujte debatu s kandidáty na primátora
Tématem první předvolební debaty lídrů kandidujících subjektů v Praze byly plány na vyřešení zásadních lokálních problémů – zklidnění dopravy a vylepšení prostupnosti města, ale také nedostupné bydlení. Na otázky odpovídali Zdeněk Zajíček (Spolu pro Prahu), David Tygr Ploc (Praha náš domov), Milan Urban (koalice SPD, Trikolory, hnutí Pes a Nezávislých společně pro Prahu), Jan Čižinský (Praha sobě) a Hana Janišová (DSZ za práva zvířat).
Dosavadní práci magistrátu na výstavbě a udržování infrastruktury kriticky hodnotí zástupci koalice Spolu pro Prahu a koalice SPD. Vedení Prahy podle nich zavádí nesmyslná opatření a při samotných stavbách postupuje nelogicky.
Poslechněte si celou první předvolební debatu pražských lídrů. Moderuje Jan Bumba
„Chtěli bychom zrušit veškeré ty slalomové dráhy, omezení průjezdnosti Prahy. Hlavní problém je špatná průjezdnost, uzavírání ulic a nábřeží, zbytečné zužování pruhů ve prospěch cyklopruhů. Chceme, aby Praha byla průjezdná, fungovala pro lidi, kteří zde žijí a pracují,” rozebírá Urban. „To, co se nyní děje, je zbytečná segregace dopravy.”
„V tuto chvíli je největším problémem to, co asi pociťuje každý Pražan – nekoordinace staveb, které ve městě jsou. To na nás doléhá, protože pokud ucpete klíčovou komunikaci, tak se rozlévá někam jinam. Tomu by pomohlo, kdyby se stavby koordinovaly, abychom město zachovávali průjezdné a nepřetěžovali některé lokality, kde se kumuluje doprava a ovlivňuje to život a pohodlí ostatních,” míní Zajíček.
„Momentálně jde o to, aby se připravovaly stavby, které městu, až bude mít dva miliony obyvatel, umožní vůbec přežít. To znamená, aby se rychle stavělo metro D, aby se dostavěly tramvajové tratě, aby náměstek pro dopravu byl ten, který pro to skutečně dýchá,” popisuje Čižinský.
Debata o Praze:
- Zdeňek Zajíček
ze Spolu pro Prahu - Hana Čapková
z Přísahy s Patrioty - David Tygr Ploc
z PRAHA NÁŠ DOMOV - Milan Urban
za SPD, Trikoloru, Hnutí PES a nezávislé společně pro Prahu - Jan Čižinský
za Prahu sobě - Hana Janišová
z S.O.S ZA PRÁVA ZVÍŘAT
Naopak podle koalice DZS za práva zvířat jsou hlavním důvodem přetížené metropole nedokončené silniční okruhy.
„Dokud se něco neudělá, to znamená skutečné obchvaty, ať vnější, nebo vnitřní, tak bude pořád problém v tom, že bude Praha zacpaná auty. Do té doby je nejreálnější co nejlépe řešit veřejnou dopravu,” míní Janišová.
Dostavbu obou okruhů však za druhotný problém, vzhledem k současné situaci na trhu s energiemi, považuje Ploc. „V tuto chvíli se musíme zaměřit na pomoc občanům, na které dolehla energetická krize. Je potřeba jim ukázat sociální cítění, protože oni ty peníze taky nemají,” uvádí.
Bezplatná veřejná doprava?
Pro snížení dopravní zátěže v metropoli tak je podle koalice Praha náš domov nejvhodnějším řešením zavedení bezplatné hromadné dopravy.
„Pouze cizincům bychom účtovali v rámci ubytování poplatek. Musíme motivovat řidiče, aby využívali městskou hromadnou dopravu,” tvrdí Ploc. Peníze na financování MHD by se pak měly získat z nově postavených parkovišť na okrajích města.
Volby a doprava v Praze: proč bariéry pro auta nejsou řešení a cyklopruhy jen polovičaté
Číst článek
Tomu odpovídá i plán kolace DZS za práva zvířat. Hromadná doprava by tak měla být „minimálně pro občany Prahy zdarma, protože tím se uleví tepnám, kde jezdí auta. Jde o to, aby všichni měli motivaci nejezdit do centra autem,” říká Janišová.
Snížení ceny jízdného naopak není přípustné pro sdružení Praha sobě.
„Plošné zlevňování je vždy nespravedlivé, protože to platí daňový poplatník. A tak se tedy v případě plošné pomoci stává, že chudší podporuje bohatšího,” míní Čižinský.
„Všechno se musí něčím zaplatit. Hlavní město Praha přispívá dopravnímu podniku 16 až 17 miliard korun. Doprava zdarma by znamenala další přibližně dvě miliardy. My říkáme každopádně nezdražovat, ale investovat do MHD,” doplňuje Urban.
„Veřejná doprava v Praze již nyní patří k nejlevnějším v Evropě,” upozorňuje Zajíček. „Myslím, že nic, co je zdarma, lidi nemotivuje, aby se k tomu chovali odpovědně. Správné je hledat motivaci pro to, aby se daleko více využívala veřejná doprava, to máme dělat,” dodává.
Sjednocení modrých zón
V případě tzv. modrých parkovacích zón panuje mezi zástupci stran větší shoda. Podle SPD, Spolu pro Prahu a koalice Praha náš domov by se systém měl sjednotit. Rozdíly však panují v provedení.
„Jsme pro jednu zónu, samozřejmě s výjimkou centra, kde by byl jiný speciální režim. Myslíme si, že parkovací karta by měla být přenositelná tak, aby její držitel mohl benefity modré zóny nebo parkovací zóny využívat na různých místech,” dodává Zajíček.
Bude to kolem metra D k dobrému žití? Expertky upozorňují na problémy, které výstavba může přinést
Číst článek
Hnutí SPD má v plánu nejrazantnější zjednodušení parkovacích oprávnění. „Máme v programu jednu parkovací zónu a snížení nákladů za parkovací kartu na 500 korun pro každého Pražana,” popisuje Urban.
Koalice Praha náš domov by zavedla jednu modrou zónu pro všechny Pražany. Využitelnost by pak určovala denní doba.
„Modrá parkovací zóna přes den od 8.00 do 20.00 k dispozici všem řidičům a od 20.00 do 8.00 pouze pro rezidenty,” vysvětluje Ploc.
Jednotnou parkovací kartu naopak odmítá sdružení Praha sobě a koalice DSZ za práva zvířat.
„Modré zóny by měly zůstat tak, jak jsou, ale je možné je ještě rozšířit tam, kde nejsou. I když je člověk rezident, tak se mu velice často stává, že prostě nezaparkuje bez ohledu na to, jestli platí, nebo ne,” tvrdí Janišová.
„Z dat vyplývá, že jedna parkovací zóna není dobrý nápad, protože každý starosta, který má modrou zónu, čelí tomu, že se lidé přihlašují virtuálně do jeho městské části, aby tam mohli parkovat. Mají na to právo ze zákona a výsledkem bude, že nezaparkuje nikde vůbec nikdo. Je to líbivé, ale fungovat to nebude,” uzavírá Čižinský.
Jak strany chtějí řešit nedostupnost bydlení? Poslechněte si celou debatu v audiozáznamu? Moderuje Jan Bumba.